Farmaciförbundet

Riskerna med läkemedel måste utredas!

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 14:39 CEST

Förbundsordförande Carina Jansson kommenterar i ett pressmeddelande Folkhälsoinstitutets rapport om alkoholkonsumtion vid slopat monopol

Alkoholkonsumtionen skulle öka med 29 procent om försäljning av alkohol infördes i mataffärer. Det visar en forskarrapport som Folkhälsoinstitutet står bakom. Farmaciförbundet anser att en liknande studie om riskerna med att släppa försäljningen av receptfria läkemedel fritt i allmänna handeln borde genomföras.

- Jag reagerade starkt på rapporten. Det är väldigt tydliga resultat och vi i Farmaciförbundet befarar att riskerna med försäljning av läkemedel i mataffären är minst lika allvarliga, säger Carina Jansson, ordförande i Farmaciförbundet.

I regeringens direktiv till den pågående apoteksmarknadsutredningen, under ledning av Lars Reje, ingår att receptfria läkemedel ska kunna säljas på andra platser än på apotek.

- Hittills har vi inte fått någon debatt om riskerna med detta. Receptfria läkemedel är inte ofarliga och den som exempelvis missbrukar alkohol och samtidigt äter paracetamol, som finns i bland annat Alvedon, kan faktiskt dö. När läkemedlen säljs på apotek finns större möjligheter till information om riskerna, säger Carina Jansson.

Farmaciförbundet kommer att uppvakta Folkhälsoinstitutet för att undersöka möjligheterna till en seriös och noggrann granskning av läkemedelskonsumtionen vid en försäljning i allmänna handeln.

- Jag blir otroligt upprörd över att detta inte tas på allvar. Vi kommer att ta kontakt med Folkhälsoinstitutet för att diskutera om de anser att det är skillnad mellan alkohol och läkemedel. Jag menar att läkemedel kan vara lika riskfyllda, säger Carina Jansson.

Enligt Folkhälsoinstitutets studie, utförd av en internationell forskargrupp, skulle den ökade försäljningen av alkohol vid ett slopat monopol leda till drygt 1500 fler dödsfall. Forskarna bedömer att konsumtionen skulle öka mest hos unga och storkonsumenter av alkohol.

För ytterligare information:
Ordförande Carina Jansson, tel 070- 677 13 13