Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA

Riskkapital, entreprenörskap och bioteknik

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2008 10:27 CEST

Sir Gregory Winter är forskare och grundare av det brittiska bioteknikföretaget Cambridge Antibody Technology, som köptes av Astra Zeneca 2006. Han är pionjär inom forskningsområdet antikroppar och har mycket lång erfarenhet av entreprenörskap. Den 16 september gästar han IVA.

Möt några som vet hur fiffiga upptäckter inom bioteknik kan bli kommersiella framgångar. Dessa två stora europeiska entreprenörerna Sir Gregory Winter och professor Mathias Uhlén, delar med sig av sina erfarenheter på IVAs avdelningsmöte för bioteknik. Mattias Uhlén har varit med och skapat bolag som Biotage och Affibody. Han är också ansvarig för en av de största forskningssatsningarna i svensk i historia. Projektet syftar till att kartlägga alla mänskliga proteiner. Vid mötet medverkar också Björn Odlander från HealthCap, som har mycket lång erfarenhet och kunskap om investeringar inom bioteknik. Han är sedan länge en av de ledande investerarna inom området i Europa.

Datum: Tisdagen den 16 september 2008
Tid: Kl. 16.00 - 18.00, därefter middag
Plats: IVAs Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm

IVA har regelbundna avdelningsmöten där IVA-ledamöter tillsammans med representanter från näringslivet, högskolevärlden och förvaltningar diskuterar aktuella ämnen. Mötena är ett bra tillfälle att tränga djupare i en fråga, höra hur diskussionerna går samt mingla.
Mötena avslutas med middag då journalister är välkomna att delta. För planeringen måste dock en anmälan ha gjorts i förväg.

För information och anmälan: Birgitta Björkskär, pressansvarig IVA, bb@iva.se 08-791 30 41, 070-747 58 68

Program 16:00
Introduction
Professor Staffan Josephson, Chairman IVA's Division X and Secretary-General of the Swedish Heart-Lung Foundation
Entrepreneurship and the Swedish "teachers exception"
Professor Mathias Uhlén, KTH
Life Science Ventures - not for the fainthearted Dr Björn Odlander, HealthCap The antibody revolution; a story of scientific innovation, invention and entrepreneurialism Sir Gregory Winter, professor and Acting Director at MRC Laboratory of Molecular Biology, Cambridge
17:30
Discussion 18:00 Dinner Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) är en fristående akademi som till nytta för det svenska samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. I samarbete med näringsliv och högskola initierar och föreslår akademien åtgärder som stärker Sveriges industriella kompetens och konkurrenskraft.

Se även www.iva.se