Northzone Ventures

Riskkapitalföretaget Northzone Ventures expanderar i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 10:52 CET

"Serieentreprenören" Hans Otterling ny general partner

Nordiska riskkapitalföretaget Northzone Ventures har rekryterat Hans Otterling som ny general partner. Hans Otterling kompletterar det svenska kontoret som tills nu utgjorts av Jörgen Bladh och Pär-Jörgen Pärson.

Hans Otterling kommer närmast från StreamServe som han var med och grundade 1995, och där han idag är aktiv som vice styrelseordförande. Hans är dessutom aktiv i två företag som är noterade på Stockholmsbörsen - han är styrelseordförande i Anoto samt styrelseledamot i Pointsec (tidigare Protect Data). Hans Otterling är också grundare av det välkända omvärldsanalysföretaget Waymaker.

- Hans Otterling är själva sinnebilden för en serieentreprenör. Få har samma track-record som han har när det gäller att bygga internationellt framgångsrika företag. Hans erfarenhet och kunskap kommer att vara enorma tillgångar när vi letar efter de vassaste unga hightechföretagen i Sverige, säger Jörgen Bladh, general partner på Northzone Ventures.

- Det finns tre anledningar till varför jag är tilltalad av Northzone: Samtliga partners inom Northzone har bakgrund som entreprenörer och täcker ett brett kompetensområde, Northzones internationella renommé är enastående och slutligen därför att Northzone under våren 2006 lyckades etablera Skandinaviens största riskkapitalfond för "early stage technology" om 175 miljoner Euro, säger Hans Otterling ny general partner på Northzones Ventures.

Northzone har 9 General Partners och har kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

För mer information, kontakta:
Jörgen Bladh, General Partner, mobil 0707 30 70 50, bladh@northzone.com
Pär-Jörgen Pärson, General Partner, mobil 0709 56 52 21, pjp@northzone.com