Almi Invest Mitt AB

Riskkapitalsatsning tar BodyBug till marknaden

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 10:56 CET

Pressmeddelande 2010-10-06

SamInvest deltar tillsammans med affärsänglar och befintliga ägare i en nyemission i Movinto Fun AB. Investeringen på 3,25 miljoner kronor ska ta bolagets produkt BodyBug® till marknaden våren 2011. I samband med emissionen flyttar bolaget sitt huvudkontor till Åre, Jämtland.

-
Investeringen tar BodyBug till en industrialiserad produkt för testförsäljning våren 2011. Det är ett genombrott för vår spelkonsol som nu når en ny nivå och får möta marknaden, säger Jin Moen, VD och grundare av Movinto Fun och innovatören bakom den unika patenterade BodyBug – en dansande spelkonsol.

I Åre kommer en utvecklings- och marknadsplattform att sättas upp och redan i höst blir det aktuellt med rekryteringar.
- För mig som är jämte i exil känns flytten till Åre särskilt spännande. Vi ser stora möjligheter i den dynamik som Åre erbjuder. BodyBug är ju livsstilsprodukt, en designad spelkonsol som uppmuntrar rörelse och hälsa och det är ju kännetecken som också bärs fram av Åre, konstaterar Marie Persson Björkman, arbetande styrelseordförande och grundare av Movinto Fun.

- Movinto Fun har utvecklat en mycket spännande produkt, som vänder sig till en i branschen ofta förbisedd målgrupp – unga tjejer. Vi har stor tilltro till entreprenörerna Jin och Marie som beslutat sig för att skapa ett framgångsrikt företag av sina idéer - och som väljer att göra det i Jämtland, säger SamInvests VD Eva Nordlander.

För mer information kontakta

Movinto Fun AB utvecklar och kommersialiserar innovativa interaktiva underhållningsprodukter som sätter världen i rörelse. Bolaget grundades 2007 av tekn.dr. Jin Moen och civ.ing. Marie Persson Björkman. www.movintofun.com

BodyBug® är en mobil rörelsebaserad spelkonsol med tillhörande spel och webbtjänster som riktar sig till målgruppen unga tjejer på en global marknad. Produkten är en spinnoff från forskning inom dans och interaktionsdesign vid Interactive Institute och KTH. BodyBug är Movinto Funs första produkt som når marknaden. www.bodybug.se, www.facebook.com/bodybug, www.youtube.com/thebodybug

SamInvest Mitt AB förvaltar en fond på 100 miljoner kronor för riskkapitalinvesteringar i företag i Jämtland och Västernorrland. Investeringarna görs alltid tillsammans med en privat part, exempelvis riskkapitalbolag, företag eller enskilda investerare. Samarbetsparten satsar ett minst lika stort belopp som SamInvest och investeringen sker på lika villkor. Finansiärer till fonden är Länsstyrelserna i Jämtland och Västernorrland, ALMI Företagspartner AB samt EU. SamInvest ägs av ALMI Företagspartner Mitt AB. Läs mer på saminvest.se