Chalmers Innovation

Rivstart för benbolag

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2010 11:00 CET

Promimic har sedan årsskiftet erhållit en halvmiljon kronor i bidrag till patientstudie, säkerställt ny finansiering på tre miljoner kronor och fått årets första order.

Det Göteborgsbaserade medicinteknikbolaget Promimic har fått verifieringsbidrag från GöteborgBio och Sahlgrenska Science Park på 500 000 kronor.

– Genom att stödja ideér till produkter och tjänster från våra starka forskningsmiljöer främjar GöteborgBIO processen att kommersialisera forskningsresultat, säger Bengt Belfrage, processledare på GöteborgBIO.

Pengarna kommer att användas till den första studien på patient av Promimics produkt, HANANO™ Surface. Produkten är en nanotunn yta av syntetiskt ben för implantat. Ytan ger en snabbare läkeprocess och bättre integration av implantat i benvävnad.

– Stödet från GöteborgBIO och Sahlgrenska Science Park är helt avgörande och möjliggör att vi kan genomföra patientstudien redan i år. Det kommer i sin tur snabba upp kommersialiseringen av vår teknik och bli en viktig milstolpe i företagets utveckling, säger Ulf Brogren, VD för Promimic.

Vid årsskiftet stängde Promimic en finansieringsrunda där befintliga ägare och tillkommande finansiärer investerat tre miljoner kronor i bolaget. Nya finansiärer är Sätila Medtech och två affärsänglar.

– Vi är glada att se att både våra nuvarande ägare och nya investerare är villiga att satsa på oss i utvecklingen av bolaget. Dessutom ger finansieringen bolaget en starkare ägarstruktur. Året har börjat mycket positivt och vi ser fram emot att genomföra den plan vi har lagt upp för att ta tekniken ut på implantatmarknaden under 2010, säger Ulf Brogren, VD på Promimic.

Promimic fick dessutom tidigare i veckan en ny order från företaget Biolin. Samarbetet med Q-Sense har pågått sedan slutet av 2006 och produkten, en yta av syntetiskt ben för deras biosensorer, säljs idag till forskare världen över.

– Vi är mycket nöjda med samarbetet med Q-Sense och vi är glada att se att deras kunder kommer tillbaka på regelbunden basis. Varje ny order bekräftar nyttan med vår unika teknik, säger Ulf Brogren VD för Promimic.

För mer information:

Ulf Brogren, VD, 031-772 80 25,0730-794207, ulf.brogren@promimic.se
www.promimic.se

Mer om Promimic
Promimic är ett biomaterialföretag som arbetar med en ny generation implantatytor baserade på syntetiskt ben. Innovationen som bolaget utvecklat och patenterat gör det möjligt att producera hydroxylapatit i samma storlek och form som mineralet har naturligt i mänsklig benvävnad. Promimics implantatyta har tidigare utvärderats framgångsrikt i flera prekliniska studier i samarbete med världsledande oberoende forskare på Sahlgrenska Akademin och Tandläkarhögskolan i Malmö. Den patenterade innovationen kan användas till flera applikationer inom life science men fokus ligger på att förbättra inläkning av implantat. Promimic kommer att licensiera ut tekniken till implantatindustrin. Innovationen kommer ursprungligen från Chalmersforskarna Dr. Per Kjellin och Docent Martin Andersson. Bolaget ägs idag av grundarna, Karolinska Development, Chalmers Innovation, Innovationsbron och tre affärsänglar.

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation har sedan 1999 varit med och startat 89 företag. Företagen hade under 2008 en total omsättning på 329 miljoner kronor. Tillsammans har det, ackumulerat under åren, investerats mer än 1 miljard kronor i dessa bolag. Dessa resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator.