SIBA AB

Pressmeddelande   •   Dec 26, 2009 06:00 CET

Rivstart för hemelektronik i mellandagsrean
- Rush på TV, bärbara datorer och kameror

I årets mellandagsrea är det hemelektronik som gäller. SIBA märker en stark start på mellandagsrean med köer innan öppning till flera varuhus. Redan på juldagen kom tiotusentals kunder till varuhusen. Främst är det platta TV, bärbara datorer och digitalkameror som drar.

På juldagen gick startskottet för SIBAs största realisation. Massvis av kunder strömmade till varuhusen för att köpa hemelektronik till mellandagspriser.
– Mellandagsrean är den största och viktigaste försäljningshändelsen på hela året, säger Fabian Bengtsson, VD på SIBA, som själv stått och sålt på juldagsmorgonen i SIBA-varuhuset på Backaplan i Göteborg. Det märks att kunder letar efter röda prislappar efter att många hållit i plånboken första halvan på året.

Ett uppdämt shoppingbehov och skjuts på privatekonomin i form av sänkta skatter och låga räntor ger god försäljning i elektronikvaruhusen. Att folk är lediga många dagar i år bidrar positivt för handeln.
– Det märks att kunder har tid att leta efter fynd. Elektronik som bärbara datorer, vitvaror och TV-apparater är en del av allas vardag och det gör att många vill fynda nyttoprodukter i mellandagarna, säger Fabian Bengtsson.

Utanför SIBA Svågertrop i Malmö stod kunder i kö utanför varuhuset innan öppning. Fredrik Paulsson, butikschef SIBA Svågertorp, berättar vilka produkter som sålt bäst i början av mellandagsrean.
– Vi säljer allt ur vårt sortiment, men det våra kunder efterfrågar mest är TV i alla storlekar, spelkonsoler och bärbara datorer, berättar Fredrik Paulsson.

I SIBAs varuhus i Stockholm och Uppsala berättar man också om storsäljarna i årets mellandagsrea.
– Det är TV, digitala videokameror och vitvaror som är dragplåstren hos oss, säger Johan Ahl, butikschef SIBA Uppsala. Vi säljer även en hel del spelkonsoler och mobiltelefoner.
– Våra kunder gör ofta lite dyrare inköp i mellandagarna, då vet många att produkterna prissänkts. Särskilt i år när de tuffa tiderna börjat släppa, säger Pär Panto butikschef SIBA Kungens Kurva.

SIBA är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 60 varuhus i Sverige och Norge. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 4,5 miljarder 2007/2008.