Paper Province

Rivstart för nytt utbildningssamarbete!

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 15:09 CEST

Rivstart för nytt utbildningssamarbete!

Energy Square och The Packaging Greenhouse har inlett ett utbildningssamarbete med fokus på energieffektivisering och – besparing. Den första kursen går denna vecka av stapeln i Karlstad. Kursen blev snabbt fullbokad och nu planeras redan en fortsättning.

Tredagarskursen ”Minskad vattenförbrukning vi papperstillverkning” går denna vecka av stapeln i Karlstad. Den är det första resultatet av det nya samarbetet mellan Energy Square och The Packaging Greenhouse. Samarbetet ska leda till ett antal nya spännande kurser inom energieffektivisering och –besparing.

- Vid valet av utbildningsleverantör sökte vi hög kvalité och lång erfarenhet av specialanpassade kurser inom massa- och pappersteknik. Att valet då föll på det branschledande Karlstadsföretaget The Packaging Greenhouse var helt naturligt, säger Magnus Persson, verksamhetsansvarig, The Energy Square.

Kursen, som snabbt blev fullbokad, har deltagare från hela Sverige. Övervägande delen arbetar på bruk men det finns också deltagare från kemisk industri, konsulter och forskare inom massa- och pappersindustri. Föreläsarna är som vanligt några av de mest framstående inom sina expertområden, bl a flygs en expert in från Israel.

- Kul att kursen blev så populär och att vårt nya samarbete med Energy Square fick sådan rivstart! Det märks att det börjar vända inom branschen och att bruken börjar satsa på utbildningar igen. Vi har redan börjat planera för nästa kurs, säger Susanne Öhman, vd på The Packaging Greenhouse.

För mer information kontakta:

Magnus Persson, verksamhetsansvarig Energy Square, tfn 0703-42 79 41

Susanne Öhman, vd, The Packaging Greenhouse, tfn 0706-99 20 73

The Energy Square, en viktig del av The Paper Province, är ett internationellt center för energieffektivisering inom pappers- och massaindustrin. Syftet är att underlätta processen att ta fram nya produkter och tjänster som minskar energianvändningen inom den globala massa- och pappersindustrin. www.energysquare.se Energy Square finansieras av Region Värmland, Europeiska strukturfonden, Vinnova och Innovationsbron.

The Packaging Greenhouse AB, är en fristående industriforsknings- och utbildningsmiljö inom pappers- och massateknik. Målet är att skapa en växande konkurrenskraft hos hela industrin genom innovation och nytänkande. Läs mer på www.thepackaginggreenhouse.com