Svenska Dagbladet AB, SvD

Rivstart för SvD Näringsliv på nätet

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 15:50 CEST

I dag är det nypremiär för SvD Näringsliv på webben. Mottagandet bland annonsörerna har inför relanseringen varit enastående: de två första veckorna är SvD.se/naringsliv redan slutsåld.

I dag är det nypremiär för SvD Näringsliv på webben. Mottagandet bland annonsörerna har inför relanseringen varit enastående: de två första veckorna är SvD.se/naringsliv.se redan slutsåld.

Sveriges bästa affärstidning på Sveriges bästa mediesajt blir en stark utmanare om affärsläsarna på nätet. Den nya webbsatsningen kommer att göra SvD.se ännu bättre med ett ökat fokus på affärsnyheter och arbetsliv. Samarbetet med Schibsteds affärssajt E24 kommer också att förstärkas.

– Vi använder resurserna smartare för att driva trafik mellan våra olika sajter och ge läsarna bästa möjliga totala service, säger Martin Jönsson, tf chef för SvD.se.

Näringsliv blir en helt en egen sektion på SvD.se. Det gör sajten mer innehållsmässigt komplett eftersom den bättre kan tillgodose det stora intresse för näringslivsmaterial som finns bland SvD.se-läsarna.

Med den här lanseringen får SvD.se också särskilda undersektioner för Motor (bil/båt/mc), Jobbet (arbetsmarknad/karriär) och IT (mobilt/webb/teknik). Samarbeten har inletts med Auto Motor & Sport och Metro Teknik.

– Det är en kraftig kvalitetsförstärkning av SvD.se inom de områden, där vi redan har en väldigt bra bevakning och där vi vet att intresset från läsare och annonsörer är stort. Nu kan vi erbjuda en betydligt bättre täckning under mediedygnet av de här ämnena, säger Martin Jönsson.

Fakta

SvD Näringsliv toppar konsultfirman Hallvarsson & Halvarssons prestigefyllda rankinglista över Sveriges främsta affärstidningar 2008. Listan bygger på resultatet av den stora enkät som konsultfirman gör varje år i samarbete med analysföretaget Svensk Image. Rankingen avser affärsmedier och ekonomijournalister, baseras i år på 198 svar från finansanalytiker, investerare, företagsledare, IR-ansvariga och informationschefer.

Den ansedda branschtidningen Internetworld korade i december 2007 SvD.se till Sveriges bästa mediesajt med motiveringen: "Seriöst, snyggt och modernt. Svenska Dagbladet visar med sin nya sajt att man vägrar låta kvällstidningarna leda utvecklingen på den svenska mediewebben”.

För mer info kontakta:

Martin Jönsson – 0706-34 60 72, martin.jonsson@svd.se