Road to Market

Road to Market blir leverantör till Clas Ohlson

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 16:09 CEST

Road to Market blir leverantör till Clas Ohlson, med den svenska uppfinngen apponwall, som premiärvisades på Formex.

”Fanstatiskt kul” säger Lars-Åke Karlsson vd på Road to Market, att en av våra uppfinnare nu går hela vägen med sin uppfinning, och dels kommer in i den berömda Clas Ohlson katalogen, samt kommer finnas i över 200 butiker i fem länder. ”Vi är även mycket stolta att vi producerar apponwall i Sverige” fortsätter Lars-Åke.

Apponwall är ett samarbete mellan uppfinnaren Paulina Kolm, och Lars-Åke Karlsson

Idén kläckte uppfinnaren Paulina Kolm när hon skulle hänga upp en nattlampa i dotterns rum.

Nu har hon utvecklat ett helt nytt fästsystem som gör borrmaskinen överflödig.

– Drömmen är att min krok blir en världssuccé, säger hon.

Den innovativa kroken, som kallas apponwall, premiärvisas på Formex i januari på Stockholmsmässan. I åtta år har Paulina Kolm i hemlighet arbetat med sin krok, vid sidan av sitt ordinarie arbete som elnätsprojektör.

– Kroken är så smart att jag var rädd idén skulle stjälas. Men nu har patent beviljats, och det känns fantastiskt bra, säger Paulina Kolm.

– Idén fick jag när jag skulle borra för att sätta upp en röd hjärtlampa på min dotters vägg. Eftersom jag är dålig på att borra och inte ville ha stora märken i de nya tapeterna la jag ned borrmaskinen igen, berättar Paulina.

Nödlösningen blev att sätta upp vägglampan med hjälp av fyra betongkrokar och lite ståltråd.

– I badkaret den kvällen slog mig tanken: ”Varför kan inte betongkroken göra mer än att bara hänga tavlor?”, berättar Paulina.

Där och då började en åtta år lång resa från snilleblixt till verklighet.

Den nya kroken apponwall kan användas till att sätta upp det mesta, till exempel tavlor, högtalare och vägglampor. Den klarar de flesta väggar, bland annat betongväggar.

För intervju:

Kontakta Lars-Åke Karlsson, 070-643 97 69, lars.karlsson@roadtomarket.se

Om uppfinnaren:

Paulina Kolm, 44 år, bor i Tungelsta söder om Stockholm med man och två barn, 13 respektive 17 år. Arbetar som elnätsprojektör vid större byggprojekt. Bloggar om sitt dubbelliv som uppfinnare: www.apponwall.com

Road to Market erbjuder både etablerade företag och innovatörer samt deras produkter, att hitta en väg till marknaden. Vi levererar konstruktion, prototypframtagning, inköp, produktkalkyler, produktion i Sverige och lågkostnadsland, marknadsbearbetning, försäljning och logistik samt projektledning. Allt detta arbete utför vi i en bred nätverkslösning. Detta är vad vi kallar "One stop shopping"