Bokförlaget Thorén & Lindskog AB

ROBERT SEETHALER MED NY ROMAN

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2016 10:26 CEST

Nu kommer Robert Seethalers nya bok ETT HELT LIV. Det är extra roligt eftersom hans förra bok TOBAKSHANDLAREN ju precis har gått som radioföljetong.

ETT HELT LIV är också den en riktigt liten pärla och Robert Seethaler var nyligen som första österrikare någonsin nominerad till Man Booker International med den och nådde korta listan (men fick precis som Pamuk och Ferrantes se sig slagen av Han Kang).

ETT HELT LIV är berättelsen om Andreas Egger som är fyra år gammal när han som föräldralös kommer till dalen som ska bli hans liv. Redan på romanens första sidor sätts tonen – går det att rå på livet, när det inte går att springa ifrån döden – och så följer Eggers dagar som pärlor på ett band. Den jämförs ofta med STONER.

På väg ut är också två starka pocketar:

1. TOBAKSHANDLAREN av Robert Seethaler

2. ETT NORRLÄNDSKT TRAUMA av Victoria Larsson. Det är romanen om Veronica som börjar brevväxla och förälskar sig i trippelmördaren Juha Valjakkala

Som tonåring brevväxlade Victoria Larsson med Juha Valjakkala, besökte rättegångarna och blev intervjuad i tidningar och teve. Det här är alltså en roman med starkt självbiografiska inslag.

Om Bokförlaget Thorén och Lindskog

Bokförlaget Thorén & Lindskog ger ut publiktillvänd kvalitetslitteratur. Tyngdpunkten ligger på tyskspråkig skönlitteratur i svensk översättning, och så har vi en handfull svenska författare.

Jörn Lindskog på joern@tochl.se eller 00493062723983

Adresser