Beriksson

Rococo – Drömmen om en ny chokladvärld och början till den brittiska chokladrevolutionen

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2015 08:04 CEST

Chantal spenderade sena kvällar med att måla upp sin fantasivärld tillsammans med några vänner. Inspirerade av Botticellis tavla Venus födelse målade de keruber och moln. De skapade ljusstakar av socker och den vilda och fantasifulla chokladvärlden Rococo började stegvis ta form. Hennes mix av 1700-talsstilistik och rebellisk punkstil genomsyrar såväl choklad som förpackning. Och namnet Rococo härstammar från namnet på en fransk stil från just 1700-talet som betyder snäcka. Inspirationen till Chantals chokladvärld har hon sedan barnsben byggt upp genom att läsa Kalle och chokladfabriken, och genom avsaknaden av god choklad. Hon menar att det fanns fina förpackningar men oftast så var chokladen inte särskilt god, eller färsk. Rococo blev det lilla chokladmärket som startade craftchokladrörelsen i England och blev ikoniskt. Borta var smaklös, översockrad choklad med massor av tillsatser. I dess ställe fanns Rococo, som behandlar choklad som ett äkta hantverk, i en dynamisk serie med nyskapande smaker som kläddes i vackra förpackningar som andas lyx och kvalitet.

Mer än tre decennier senare så har Chantal med sina anställda öppnat fyra butiker i London, skrivit fem böcker om chokladens underbara värld. Idag driver hon även ett kakaoplantage tillsammans med kakaoplantaget Granada Chocolate Company. 2014 fick hon OBE-priset av Drottning Elizabeth. Och det sägs faktiskt till och med att Chantal var en inspiration för Joanne Harris bok Chocolat som senare blev filmatiserad med Johanny Depp i huvudrollen.

Chantal har på senare år fått hjälp av den berömda chocolatieren Barry Johnson, vars öga för detaljer och känsla för innovativa smakkombinationer har gett honom många priser, inklusive guld och silver på Academy of Chocolate Awards och International Chocolate Awards.

Äntligen är det Sveriges tur att upptäcka Rococo!

Rococos choklad finns i många goda, vackra former. Du kan njuta av den som chokladkakor med smaker som Earl Grey, havssalt, ros och jasmin. De har även vackra presentaskar med lövtunna chokladblad som är perfekta för middagsbjudningen. Chokladkakorna väger 20 gram och kostar cirka 30 kronor. Presentaskarna med chokladblad väger ca 150 gram och kostar cirka 250 kronor. Rococo finns att köpa hos återförsäljare i Sverige som liksom vi värdesätter hög kvalitet. Listan på återförsäljare uppdateras inom kort på vår hemsida, klicka här för att se den.

Välkommen att träffa Chantal Coady som besöker oss under Formexmässan i Stockholm 20-21 augusti.

Läs mer genom att klicka här. Ladda ner bilder här. För att läsa våra tidigare pressmeddelanden klicka här. Har du frågor får du gärna mejla mig genom att klicka här eller ring mig på tel: +46703883534.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.