allFair

Röbäcks IF får allFair-priset 2006

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 07:15 CET

Röbäcks IF får allFair-priset 2006
- Lennart Johansson delar ut priset till vid matchen Sverige-Finland i LG Hockey Games

Nu på söndag den 11 februari överräcker före detta UEFA-presidenten Lennart Johansson allFair-priset till Röbäcks IF från Umeå. Priset mottas av Pär Eriksson och Siwert Hedlund från Röbäcks IF i samband med matchen Sverige-Finland under LG Hockey Games i Globen.

allFair-priset utdelas årligen ut av Idrottsetikföreningen allFair och Svenska Spel. Priset är instiftat för att, inom idrottens alla grupperingar, premiera ett föredömligt agerande inom etik och moralfrågor. Det betyder att priset kan delas ut till såväl aktiva idrottare och föreningar som till föräldrar och supportrar.
Årets pristagare är alltså idrottsföreningen Röbäcks IF från Umeå. Juryns motivering lyder:
Röbäcks IF har gjort ett gediget och genomtänkt arbete när man tagit fram föreningens mål- och policydokument. Inte nog med att man tänkt igenom spelarnas och tränarnas målsättningar och policy, man har gett föräldrarna till de idrottande ungdomarna en ordentlig handledning i ett dokument man kallar ’Föräldrapolicy och tips’. Dessutom har man utsett en Policyombudsman för att informera om och hålla policyn levande i föreningen.”

För ytterligare information:
Anna-Karin Sundén, ordförande allFair, 0730629710
Andreas Jansson, informationschef Svenska Spel, 0703303770
Pär Eriksson, Röbäcks IF, 0702455764
Siwert Hedlund, Röbäcks IF, 0736205289

allFair är en ideell organisation för idrottsetik. Vårt mål är att få en tryggare och attraktivare arena där inte bara idrottsutövarna är schyssta utan även ledare och föräldrar.