Vänsterpartiet Malmö

Röd Söndag – På söndag firar vi att vi ska byta regering och byta politik!

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 07:00 CEST

Röd Söndag – På söndag firar vi att vi ska byta regering och byta politik!

Söndagen den 5 september, i folkets park i Malmö, arrangerar Vänsterpartiet Malmö tillsammans med Ung Vänster och Vänsterns studentförbund en halvdag med musik, seminarier och framträdanden. Arrangemanget startar kl 13:00.

Arrangemanget gästas bland annat av Lars Demian, Johan Johansson, Christian Kjellvander & Allianz. Poesi kommer även höras från Jenny Wrangborg.

Talar gör riksdagsledamöterna: Hans Linde, Josefin Brink och Marianne Berg.

– Barnfattigdomen har ökat de senaste fyra åren, och fattigast är barnen här i Malmö. Den borgerliga regeringen har ökat klyftorna i samhället och det har verkligen drabbat barnen. Vi ska utjämna skillnaderna och satsa på vår gemensamma välfärd. Skattepengar ska gå till välfärd, inte till privata företag. Det behövs en ny röd politik, säger Marianne Berg (V) riksdagsledamot från Malmö.

– Nummer ett för Vänsterpartiet är att få ner arbetslösheten. Och det viktigaste för att lyckas med det är att investera i sådant som ger fler jobb, till exempel bostadsbyggande, vård, omsorg och grön omställning, säger Josefin Brink (V)

– Valet den 19 september handlar också om vilken utrikespolitik Sverige ska föra. Vi vill att Sverige slutar exportera vapen till förtryckarstater och att vi står upp för ett fritt Palestina. Misslyckandet i Afghanistan ska få konsekvenser, vi ska ta hem de svenska soldaterna. Vår vision om Sveriges utrikespolitik står i klar kontrast till den politik som Carl Bildt fört i fyra år, säger Hans Linde (V)

För mer information kontakta gärna

Marianne Berg 0702-36 01 12