Viaduct AB

Röda havet lanserar ny webbplats

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 13:46 CET

Eskilstuna Guifs supporterklubb Röda Havet har fått en ny responsiv webbplats. Att den är responsiv innebär att den anpassar sig automatiskt efter olika skärmstorlekar, surfplattor och mobiltelefon. Webbansvarig Mats Johanson berättar om den nya webbplatsen där Viaduct, en webbyrå i Eskilstuna, står för både design och teknisk plattform.

Röda Havet är en supporterklubb som startades 2010 och har ca 3-400 medlemmar
- Vårt syfte är att stödja Guif och att skapa en bra publikstämning, berättar Mats. Våra ledord är ”Älska inte hata” och vi försöker sprida det genom att använda taggen #älskaintehata i sociala medier. Klubben ordnar även resor till bortamatcher, har ibland uppladdningsfester inför matcher och säljer supporter-prylar.

En nyhetskanal

Röda havets nya webbsida, rödahavet.com, fungerar framför allt som nyhetskanal.

- Vi lägger upp när matcher spelas, info om bussresor till bortamatcher och andra aktiviteter. Den används även för att andra föreningar och klubbar ska kunna hitta information om oss och få kontakt med oss.

Vi har en blogg där det skrivs en del inlägg för att besökare ska ha något roligt att läsa och vilja återkomma till sidan ofta. Vi ska också öppna en webbshop för supporterprylar. Men sammanfattningsvis är sidan framför allt till för att medlemmar i klubben ska kunna hålla koll på vad som händer, avslutar Mats.

Samarbete med Webbyrån Viaduct

Webbyrån Viaduct har sedan länge ett tätt samarbete med Eskilstuna Guif och står bakom deras webbsida, så det var ett självklart val när Röda havet skulle ta fram en ny hemsida.

- Samarbetet med Viaduct har fungerat väldigt bra, de är mycket hjälpsamma och förstående säger Mats.

Arbetar i team

Det är flera personer som tillsammans arbetar för att hålla sidan uppdaterad och levande. Mats och en kille till arbetar kontinuerligt med att uppdatera nyheter och information. Sedan är det två personer som bloggar på sidan, men målet är att ha en 3-4 stycken åtminstone som kan turas om, då blir det mindre arbete för dem, och mer variation på blogginläggen tänker Mats.

Kombinerar hemsida med sociala medier

- Facebook i all ära, men en hemsida i kombination med sociala medier är faktiskt ännu bättre, säger Mats. Hemsidan blir basen i all information, där kan vi få plats med mycket information. Sedan använder vi facebook och twitter för att locka besökare till hemsidan. Hemsidan är också väldigt bra att hänvisa till om jag får frågor, till exempel via telefon.

Viaduct AB har funnits som webbyrå i Eskilstuna sedan 1997. Genom åren har vi jobbat med hundratals olika webblösningar, allt ifrån enklare hemsidor till mer avancerade webbsystem.

Styrkan ligger i att att bygga specialanpassade lösningar helt efter kundens egna behov och önskemål. Våra webblösningar byggs i vårt eget publiceringssystem (CMS) Readyonet, som vi har utvecklat genom åren.

Kontoret ligger i Eskilstuna, men har även en kontaktperson som jobbar i Stockholm och Strängnäs, så vi kan definitivt vara ett alternativ även för dem som letar efter en webbyrå i Stockholm eller Strängnäs.