Röda Korset - Södermanland, Östergötland och Jönköpings län

Röda Korset kraftsamlar till stöd för de jordbävningsdrabbade på Haiti.

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 15:47 CET

Röda Korset finns på plats i Haiti och de områden som drabbades av jordbävningen tisdagen den 12 januari. Värst drabbat är Haitis västra provins med en befolkning på 2,2 miljoner människor. Internationella Röda Korsets första preliminära appell om hjälp är på 72 miljoner kronor. Röda Korset hjälper till med att hitta överlevande i rasmassorna, ger drabbade rent vatten, köksutrustning, akut sjuk- och hälsovård och tak över huvudet. Stödet omfattar även mer långsiktiga insatser som återuppbyggnad av raserade hus, telekommunikation och infrastruktur, psykosocialt stöd för de som traumatiserats av katastrofen samt av efterforskning och återförening av saknade familjemedlemmar. VI BEHÖVER DITT STÖD! Stöd Röda Korsets insatser i Haiti genom att: * sms:a AKUT till 72900, för att skänka 50 kr (debiteras på telefonräkningen). * sätt in valfritt belopp på plusgiro 900800-4 eller bankgiro 900-8004. Märk talongen med "Haiti". * ge Ditt bidrag i insamlingsbössorna på våra Mötesplats Kupan som finns runt om i kommunerna, eller i våra insamlingsbössor som vi mobiliserar på stan. För mer information om vad Röda Korset gör i Sörmland, Östergötland och Jönköpings län, kontakta: Hasse Olson, insamlingssamordnare i Röda Korset, region Göta. Tel: 070-305 1786, e-post: hasse.olson@redcross.se För information om Röda Korsets insatser på Haiti kontakta: Arash Mokhtari, på Röda Korsets huvudkontor, tel: 08-452 49 46, e-post: arash.mokhtari@redcross.se Delegat på plats i Haiti: Panu Saaristo, tel: 00 50765501090