Fly Nordic

Röklukt i flygplanskabin innebar inte någon fara

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 11:49 CET

Ett FlyNordic-plan på väg till Arlanda vände igår tillbaka till Kallax flygplats, då röklukt uppmärksammats i främre delen av kabinen. Nu har tekniker hittat orsaken till lukten; en lysrörstransformator som blev varm. Den har nu bytts ut och planet har åter tagits i bruk.

FlyNordic vidtar alltid noggranna säkerhetsåtgärder, därför valde flygbolaget att avbryta flygningen till Stockholm. Passagerarna kunde senare under dagen resa med ett nyinsatt FlyNordic-plan till Arlanda.

- Vi följer alltid våra säkerhetsföreskrifter och lägger stor vikt vid att våra passagerare ska känna sig trygga. Att återvända till Kallax var därför ett självklart val, trots att vi inte misstänkte fara. Lukten var ofarlig och det var aldrig fara för brand. Jag beklagar det inträffade och förstår att detta orsakade besvär för passagerarna. Min förhoppning är dock att de uppskattar att vi alltid prioriterar deras säkerhet, säger Maunu von Lüders, VD för FlyNordic

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maunu von Lüders, VD – FlyNordic

FlyNordic
Svenska flygbolaget FlyNordic, dotterbolag till Finnair, har över 260 avgångar per vecka och flyger mellan Stockholm och Göteborg, Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund, Oslo, Bergen, Köpenhamn, Dublin, Grenoble, Bordeaux, Saint Tropez och Tallinn. Företagets målsättning är att vara marknadsledande i norra Europa. FlyNordic vill skapa mervärden för såväl affärs- som privatresenärer genom enkla och biljettlösa resor till huvudflygplatser. Bolaget erbjuder två olika typer av biljetter, Full Flex samt Basic. Företaget sysselsätter ca 250 personer och flygplansflottan består av åtta MD-80.