Sveriges Ingenjörer

Rörlig ingenjör tjänar tusenlappar

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 09:35 CEST

Det lönar sig att röra på sig. Nästan var femte ingenjör bytte jobb förra året och fick därmed drygt 2 000 kronor mer i månadslön, visar Civilingenjörsförbundets (CF) lönestatistik.

De civil- och högskoleingenjörer som bytt arbetsplats under året har i genomsnitt fått 2 300 kronor mer per månad i löneökning jämfört med kolleger som stannat på sina gamla jobb. Totalt var det 18 procent, nästan var femte ingenjör, som bytte jobb. Det framgår av Civilingenjörsförbundets (CF) lönestatistik 2004 för sina medlemmar.

– Det här visar att det lönar sig att röra på sig. Och ju mer erfarenhet man har desto mer lönar det sig, säger CF:s förbundsordförande Ulf Bengtsson.

Skillnaderna i löneökning varierar med hur länge man varit ute i yrkeslivet. Bland dem som tog examen för fem år sedan (2000) är skillnaden 1 500 kronor medan de som tog examen för 20 år sedan (1985) har fått cirka 4 400 kronor mer per månad.

– Arbetsmarknaden för ingenjörer är bättre än på länge och vi ser gärna att fler av våra medlemmar byter jobb. Det ger inte bara utdelning i plånboken, minst lika viktigt för många är att utvecklas och stimuleras av nya arbetsuppgifter, säger CF:s förbundsordförande Ulf Bengtsson.

För mer information:

Ulf Bengtsson, förbundsordförande, 070-555 75 79

Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se

Civilingenjörsförbundet (CF) samlar civil- och högskoleingenjörer i Sverige och är med sina mer än 100 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen SACO. Se även www.cf.se