Telge AB

Rörligt elpris bäst trots vinterkylan

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2010 14:32 CET

En villaägare med elvärme sparade nästan 2 000 kronor på att ha rörligt elpris 2009 jämfört med bundet trots elprischocken i december. Det visar en aktuell analys från Telge Energi som gör bedömningen att rörligt pris ger lägst elkostnad även under 2010 trots att stillastående kärnkraftverk och extrem kyla just nu driver upp elpriset.
Elprishöjningen i december, som framför allt berodde på driftproblemen för den svenska kärnkraften, gör att elräkningen för en villaägare med elvärme och rörligt pris blir 250 kronor högre. Trots det har villaägaren med rörligt elpris sparat nästan 2 000 kronor under 2009 jämfört med den som haft bundet pris. De senaste åren har den villaägare som valt rörligt elpris sparat drygt 1 000 kronor om året.
– Det är naturligtvis fullständigt oacceptabelt att de extrema driftproblemen i den svenska kärnkraften drabbar alla elkunder, säger Johan Öhnell, vd på Telge Energi. Den svenska kärnkraften har aldrig gått så dåligt som under 2009 och det gör både bundna och rörliga elavtal onödigt dyra, fortsätter Johan Öhnell.
Det är kombinationen av stillastående kärnkraft och den extrema kylan som ger mycket höga elpriser torsdag och fredag denna vecka. Imorgon fredag är elpriset 3,04 kronor per kWh. Det kommer att kosta en villaägare med elvärme lika mycket som elprischocken i december och en lägenhetskund 25 kronor. Men mildare väder är på väg till nästa vecka vilket sänker elförbrukningen.
– De elpriser vi har just nu är tillfälliga. Läget för 2010 ser bra ut för elkunden. Elproduktionen byggs ut och industrins förbrukning är fortsatt låg. Det gör att vår rekommendation är att behålla rörligt elpris säger, Johan Öhnell.
Det kalla vädret under december innebär att elförbrukningen för en villaägare med elvärme ökar med 15 procent vilket innebär 400 kronor på elräkningen. Den kalla inledningen på januari kommer förmodligen att innebära att villaägarnas elförbrukning blir högre även i januari.
Två kärnkraftverk har startat upp under december och kommer under de närmaste veckorna att komma upp till full produktion enligt Forsmarks och Oskarshamns prognoser. Vattenfalls två reaktorer i Ringhals som är ur drift sedan våren 2009 ska startas i början av februari.

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA GÄRNA:
Johan Öhnell, vd Telge Energi.
johan.ohnell@telgeenergi.se

Om Telge
EnergiTelge Energi
är en oberoende elleverantör, utan egen kraftproduktion, som ingår i koncernen Telge. Telge Energi säljer enbart förnyelsebar el från vind och vatten för att få bort den nordiska kolkraften. Bolaget säljer även pellets som tillverkas av svenska skogsråvaror. 2008 blev Telge Energi utsett till Sveriges grönaste varumärke i energibranschen. Bolaget har för femte året i rad Sveriges mest nöjda elkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex. Telge Energi har drygt 170 000 kunder, omsätter ca 1 000 mkr och har 65 anställda. www.telgeenergi.se