Stockholms Stadsteater AB

Röse och Eklund i romantisk feel-good

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 15:04 CET

1989 blev filmen När Harry träffade Sally årets stora romantiska succé på biograferna.
Den 14 december har Stockholms stadsteater Skandinavienpremiär på teaterversionen När Harry mötte Sally av Nora Ephron i bearbetning av Christina Herrström.
I rollen som Harry ser vi Jakob Eklund och Sally spelas av Eva Röse. För regin svarar Emma Bucht.

Första gången de träffas påstår Harry att en man och en kvinna aldrig kan vara "bara" vänner. Det kommer alltid finnas det där med sex som stör, säger han. Spelar ingen roll om de inte är attraherade av varandra, det måste bara bli gjort. Vilken idiot, tycker Sally. Ändå springer Harry och Sally på varandra allt oftare. Åren går. Plötsligt är de bästa vänner. Eller*?

När Harry mötte Sally är en romantisk komedi om att bli ihop, göra slut, gifta sig och om skräcken över att bli ensam kvar. Den blev en stor filmsuccé när den kom 1989 och pjäsen har därefter spelats på scen bl a på Haymarket Theatre i London 2004.

- Den är den ultimata romantiska komedin, säger Emma Bucht som regisserar uppsättningen på Stockholms stadsteater. Pjäsen handlar om att bli skadeskjuten, men att ändå våga satsa. Den är rolig, men innehåller också svärta.

Nora Ephron är verksam som journalist, författare och regissör. Hon har regisserat bla Sömnlös i Seattle, Du har mail och En förtrollad romans. Nora har även nominerats till flera Oscars, bla för Silkwood och När Harry träffade Sally.

Emma Bucht sågs senast på Stockholms stadsteater när hon regisserade Jonas Karlssons pjäsdebut Nattpromenad 2005. Hon har tidigare arbetat som regiassistent, bla åt Thommy Berggren (Fastighetsskötaren) och på flertalet uppsättningar under sex år på Dramaten. Emma regidebuterade 2001 med Bash på Stockholms stadsteater.

Jakob Eklund har under många år arbetat vid Dramaten och har även medverkat i ett stort antal filmer och TV-serier, bla Änglagård, Pip-Larssons, Spring för livet, Livvakterna, Noll tolerans, Den tredje vågen, Om jag vänder mig om och Möbelhandlarens dotter. Jakob sågs senast på Stockholms stadsteater 2005 i Birgitta Egerbladhs Köra och vända eller dit jag längtar så.

Eva Röse har medverkat i ett flertal produktioner på Dramaten bla Lång dags färd mot natt, Tartuffe, Popcorn och Komisk talang. På film och TV har hon spelat i Leva livet, Kopps, Adam och Eva, Längtans blåa blomma och De drabbade.. Eva kom till Stockholms stadsteater 2002 och gjorde då rollen som Jelena i Morbror Vanja. Senast kunde hon ses i Nattpromenad.

Johan Paulsen kom till Stockholms stadsteater 1995 då han medverkade i Ja, hjärna på Klara soppteater. Sedan dess har Johan bl. a. varit med och skrivit manus och medverkat i pjäserna Vår revy!, Vår höstrevy! och Vår tröstrevy! För TV har han skrivit episoder för serierna Skilda världar samt Reuter & Skoog. På film och TV har vi kunnat se Johan i Det grovmaskiga nätet, Aspiranterna och Joker.

Lotta Östlin Stenshäll har tidigare arbetat på bla Riksteatern, Orionteatern, Folkteatern Gävleborg, Norrbottensteatern och teater:moment. Lotta har även regisserat på Riksteaterns avdelning Unga Riks, Skottes Musikteater och 4.e teatern. På film känner vi igen henne från Grabben i graven bredvid, Tillfällig fru sökes och Att göra en pudel.

Skandinavienpremiär 14 december kl 18.00 på Lilla scenen

Översättning & bearbetning: Christina Herrström
Regi: Emma Bucht
Scenografi: Lars Östbergh