A&B Haggren AB

Rösta på Årets Ros 2010

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 08:17 CET

Idag öppnar omröstningen om Årets Ros 2010. Tio underbara och lättodlade rosor är nominerade. Nu bjuds svenska folket in att välja.

Sedan 2008 utses Årets Ros i Sverige. Förra året tog den väldoftande buskrosen ’Ispahan’ hem titeln, 2008 vann rabattrosen Ingrid Bergman.

Det är Projektgruppen Rosens Dag som arrangerar omröstningen och som nominerar kandidater. Dessa utses bland de allra friskaste och vackraste rosorna för svenska förhållanden.

-          I år har vi valt flera härdiga rosor, varav några är gamla trotjänare som ’Poppius’ och FLAMMENTANZ. De är pålitliga i en stor del av landet.  Även bland de övriga finns vackra rosor som kan odlas upp till zon 6, säger Helena Verghese Borg i Rosens Dags nomineringsgrupp.

De nominerade är:

FLAMMENTANZ: Den härdigaste klarröda klätterrosen. Blommar bara en gång men generöst och långvarigt med stora, fyllda blommor. Kan bli 4-5 m hög och nästan lika bred i de södra delarna av landet, i zon 5 högst 3 m. Zon 1-6.

Årets andra chans:

Leander: Engelsk ros som var nominerad 2008 och som nu får en andra chans. Buske med medelstora, tätt fyllda aprikosgula blommor som bleknar till ljust laxrosa. Doften är stark och fruktliknande. Blommar rikt under juli månad och remonterar ofta, då med enstaka blommor. Zon 1-4.

LEONARDO DA VINCI: En ungefär meterhög rabattros av floribundatyp som introducerades 1993.  Skålformiga, fyllda, gammalrosa blommor. Blomningen pågår nästan kontinuerligt till långt in på hösten. Zon 1-4.

’Lykkefund’: Småblommig, kraftigväxande och taggfri klätterros med honungsrosen Rosa helenae i generna. Stora klasar med vita blommor som doftar starkt och mycket fint. Blommar bara en gång men då i 3-4 veckor. Zon 1-4.

’Morden Centennial’: En kanadensisk buskros, 1-1,5 m hög, med skålformade, karminrosa blommor i klasar. De är fyllda, har fin doft och ger upphov till orangeröda nypon på hösten.  Zon 1-6(7).

’Poppius’: Gammal, anspråkslös buskros av spinosissima-typ. Under blomningen i juni täcks hela busken av blommor. De är medelstora, klarrosa, halvfyllda till fyllda med en behaglig doft. En buske kan med tiden bilda ett helt snår. Zon 1-8.

’Schneewittchen’: En gammal polyantharos med mängder av små, vita, doftande, tätt fyllda blommor i stora klasar. Busken blir cirka 70 cm hög och blommar så gott som kontinuerligt. Sorten ska inte förväxlas med den modernare floribundarosen från Kordes med samma namn. Zon 1-4(5).

’Single Cherry’: Det här är en gammal spinosissima-ros som bildar en tät buske på ca 1,5 m. Blomningen är mycket rik och tidig. Kronbladen på de medelstora, enkla blommorna är vackert körsbärsröda på insidan och silvergrå på utsidan. Ståndarna är lysande gula och doften stark. Zon 1- 6.

’Thérèse Bugnet’: En mycket härdig buskros från Kanada, 1-2 m hög beroende på klimat. De kraftigt rosa blommorna är stora, fyllda och väldoftande. Ett första flor kommer i början av juni, sen bildas blommor kontinuerligt. Vackert rött grenverk som är dekorativt även på vintern. Zon 1-7.

Årets joker:

YELLOW SUBMARINE: Denna buskros i serien Easy Elegance blir cirka 1 m hög. Den blommar med stora, fyllda blommor i klasar. De är klart citrongula men bleknar med åldern till vitt. Härdigheten bör räcka till zon 4.

Årets joker är ett sätt att lyfta fram nya sorter som verkar lovande – vackra, friska och härdiga – efter minst två års provodling i Sverige, men som inte är lika grundligt testade som övriga nominerade sorter.

Läs mer om kandidaterna till Årets Ros 2010 på Rosens Dags hemsida www.rosensdag.se. Där kan du också rösta på din favoritros. Det går även bra att rösta via mejl till info@rosensdag.se eller per post till Rosens Dag, Helgövägen 3, 352 50 Växjö. Var och en får rösta en gång på en ros och för att rösten ska räknas måste namn och adress anges. Röstningen stänger den 8 augusti. Bland dem som röstar kommer tio rosplantor att lottas ut. Årets Ros 2010 offentliggörs den 11 augusti.

___________________________________________________________________

För ytterligare information se www.rosensdag.se eller kontakta Berit Haggren i Projektgruppen Rosens Dag: info@rosensdag.se, 0470 69200. Pressbilder och – texter för fri publicering finns på hemsidans pressdel. Logga in med användarnamn press och lösenord hybrida. Rosens Dag är en dag, den 2 juli, och ett projekt med målsättningen att öka intresset för och kunskapen om rosor. Det drivs gemensamt av Svenska Rosensällskapet, Programmet för Odlad Mångfald och GRO Plantskolor