Historiskan

Rösträttskämpar hyllas med kaffe och te

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2019 10:18 CEST

Den 27 september lanseras ett te och tre kaffesorter med syftet att sprida kunskap om kampen för kvinnors rösträtt – och skapa njutbara te- och kaffestunder.

Det är NABO och Historiskan som står bakom produkterna. Idén uppstod i samtal kring det pågående 100-årsfirandet av införandet av allmän och lika rösträtt och olika sätt att lyfta fram kvinnornas kamp och inverkan.

Resultatet blev EqualiTEA, som uppmärksammar kvinnorörelserna i Storbritannien och USA, och tre olika sorters kaffe som uppkallats efter tre kvinnor inom den svenska kvinnorörelsen: Frigga Carlberg, Signe Bergman och Gertrud Adelborg.

– Det kan tyckas vara en otippad kombination, säger Eva Bonde, chefredaktör på Historiskan. Men både kaffe och te spelade en stor roll i kvinnorörelserna i Storbritannien, USA och Sverige, vilket vi berättar om på förpackningarna. Genom att lyfta fram rösträttskampen och några av dess förgrundsgestalter på dessa vardagsprodukter kan folk att ta med sig en bit historia hem till fikan eller frukostbordet – eller sprida den till familj och vänner.

Bakom samarbetet står inte bara en vilja att förmedla kvinnors historia utan också en vilja att uppmärksamma vikten av samverkan mellan kvinnor.

– Vi tycker att det här samarbetet med Historiskan varit extra roligt då det kombinerar en kul idé som uppmärksammar något viktigt med samarbete kvinnoägda småföretag emellan. Vi är med våra produkter från början till slut och tycker att det är så viktigt med hållbarhet, både socialt och miljömässigt, hos oss själva och de samarbetspartners vi har, säger Sofie Thunman på NABO.

Urvalet av te och kaffe har gjorts med stor omsorg. De olika kaffesorterna har utmärkande egenskaper som matchats med de utvalda rösträttskvinnornas personligheter och prestationer. EqualiTEA är ett klassiskt svart te med smak av bergamott, en tesort som var mycket populär under den tidsperiod då suffragister och suffragetter verkade för allmän och lika rösträtt.

EqualiTEA, Friggas favorit, Gertruds gedigna och Signes signaturkaffe produceras i en begränsad upplaga och finns att köpa hos NABO och Historiskan samt hos utvalda återförsäljare.

Produktinformation:

EqualiTEA

100 g ekologiskt svart te med bergamottarom.

Friggas favorit

200 g bryggmalet kaffe från Indien.

Gertruds gedigna

200 g ekologiskt bryggmalet kaffe från Peru, Colombia och Indonesien.

Signes signaturkaffe

200 g bryggmalet kaffe från Brasilien, Colombia, Guatemala och Indonesien.

Historiskan erbjuder en motvikt till den traditionella, manliga historieskrivningen genom att lyfta fram historiens många fascinerande kvinnor, såväl kända som mindre kända, och skildra dem både som individer och i större historiska sammanhang.