Hushållningssällskapet

Rötter i närbild på Borgeby Fältdagar

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 07:53 CEST

Rhizotronerna sätts i marken. Fr v: Jens Blomquist, Agraria Ord & Jord, Hans Nilsson, Länsstyrelsen Skåne och David Gottfridsson, HIR Malmöhus.

Nu är våra tittfönster på plats. Med hjälp av ett antal plexiglasrör kommer Gropen 2014 visa hur rötterna hos olika grödor utvecklas under packade och opackade förhållanden. Det är dags att lyfta fram riskerna med markpackning.

Ny teknik för att se rottillväxt
Intresset för att studera rotutveckling i markprofilen nere i Gropen har varit stort bland besökarna. - Vi vill ta det ett steg längre i år, säger Erik Olsson, HIR Malmöhus och fältansvarig på Borgeby Fältdagar. Att med hjälp av helt ny teknik visa besökarna vad som händer under markytan. I det här fallet handlar det om hur markpackning påverkar rotutvecklingen.

Därför finns nu 20 rhizotroner i området där Gropen senare kommer att grävas. En rhizotron är ett slags tittfönster ner i jorden, ett plexiglasrör som sätts ner i marken i cirka 30 graders lutning från markytan och 1,5–2 meter ner genom profilen. Tack vare rören kommer vi att kunna följa rötternas utveckling från matjord ner genom alven, från etableringen i april fram till sommarens Fältdagar. Dokumentation sker genom regelbundna avläsningar, fotografering och filmning av rötternas tillväxt.

Olika grödor och förutsättningar
Våren 2014 etablerades vårraps, åkerbönor, vårkorn, ärtor och sockerbetor. På ena sidan av Gropen kommer grödorna att växa i opackad jord medan de på andra sidan växer i packad jord. Därmed finns tillfälle att studera en och samma gröda under opackade och packade förhållanden bara genom att vända sig om 180 grader. Vissa delar är inte plöjda sedan hösten 2009. Blir det skillnad i rottillväxt i parceller med reducerad bearbetning och plöjning? Rhizotronerna kommer att ge svaret, men missa inte att gå ner under markytan och se efter själv under mässan.

Drop-in
Visningarna i Gropen startar var 30:e minut, varje hel- och halvtimme. Endast drop-in. De är gratis och ingår i entrén. Guidning på engelska kl. 11 och kl. 15, båda mässdagarna. Gropen är ett samarbete mellan HIR Malmöhus, Yara, Greppa Näringen, Nordkalk, Odling i balans och Svensk Raps/Sveriges Frö- och oljeväxtodlare.

För mer information, kontakta Erik Olsson, fältansvarig Borgeby Fältdagar, tel. 046-71 36 68, erik.olsson@hushallningssallskapet.se

Borgeby Fältdagar i Skåne 25-26 juni 2014
2-dagars mässa i fält. Den naturliga mötesplatsen för professionella lantbrukare i norra Europa. Nya demoodlingar och nya maskinkoncept gör att mässan hela tiden fortsätter att utvecklas. Huvudarrangör är HIR Malmöhus, ett expansivt konsultföretag inom lantbruk och trädgård. Medarrangörer är Hushållningssällskapet Malmöhus och Kristianstad, Lantmännen, Väderstad, Yara samt Färs och Frosta Sparbank.

Läs mer på http://www.borgebyfaltdagar.se/ och https://www.facebook.com/borgebyfaltdagar