Folkpartiet

Rojas (fp) kommenterar KU-förhör: Ett steg framåt och ett tillbaka, Holmberg!

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 15:32 CEST

- Det är på tiden att migrationsministern äntligen inser det vi länge försökt påpeka, förhållandena på Migrationsverket är orimliga. Folkpartiet har länge krävt att Migrationsverket ska läggas ner och att asylmottagandet behöver reformeras. Att tillsätta en utredning av verket gör knappast någon skada men det behövs kraftigare åtgärder för att komma
till rätta med de uppenbara missförhållanden som uppdagats.

Det säger Mauricio Rojas, flyktingpolitisk talesman (fp) i en kommentar till att migrationsminister Holmberg i KU-förhör idag erkänt att Migrationsverket behöver en total översyn och att lagen om mottagande av asylsökande ska ses över.

- Det är mycket som inte står rätt till med svenskt flyktingmottagande, det behöver knappast utredas. Om det fanns en vilja att förändra och förbättra på riktigt vore det på sin plats att konkreta förslag presenterades. Det är dessutom nödvändigt för att undvika att den nya asylprocessens legitimitet naggas i kanten av nya skandaler.

- Holmbergs försök, att in i det längsta förneka att skandalerna på Migrationsverket skulle vara uttryck för någon speciell kultur, är inte trovärdigt. Skandalerna på Migrationsverket är ett uttryck för fundamentala systemfel, som bara kan åtgärdas genom att öppna upp dagens
slutna system och åstadkomma en klar åtskillnad mellan mottagandet av asylsökande och prövningen av asylansökan avslutar Rojas (fp).

Mauricio Rojas, Flykting- och integrationspolitisk talesman (fp), 0702-42
01 33, mauricio.rojas@riksdagen.se

Catharina Bildt, presskontakt, 0708 - 54 90 77,
catharina.bildt@riksdagen.se