Folkpartiet

Rojas (fp) utmanar Orback (s) på debatturné Våga debattera integrationsfiaskot Orback!

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 16:46 CEST

- Pressad av verkligheten och folkpartiet kommer nu det stora valfläsket som ska dölja regeringens integrationsfiasko. Jens Orback har vaknat och insett att valet närmar sig. Nu kommer en miljard istället för politik i ett desperat försök från regeringens sida att köpa sig fri från ett misslyckande utan like.

Det säger Mauricio Rojas, integrationspolitisk talesman (fp) i en kommentar till regeringens tiopunkts program för integration som presenteras på DN-debatt idag.

- Jag utmanar Jens Orback att ta debatten om socialdemokratins integrationsfiasko. Folkpartiet har en tydlig politik för att bekämpa utanförskapet, mot det står regeringens åtgärdspaket som kokats ihop i all
hast. Dessa ?Orback-pengar? som regnar från ovan kommer knappast leda till bättre integration. Jag hoppas att Orback vågar anta debatt utmaningen och stå till svars inför dem som socialdemokratin har svikit under så lång tid.

- I Utanförskapets karta 2006, som presenterades i lördags, visade folkpartiet att utsattheten växer i Sverige. Integrationsministern upprepar sitt mantra om att ?kuggarna tar i? men verkligheten vill inte ge ministern rätt. Kuggarna tar inte i bara för att Jens Orback upprepar det, lika lite som en lögn blir sanning för att den upprepas tusen gånger. Den
insikten verkar även Orback ha kommit till avslutar Rojas (fp).

Mauricio Rojas, Flykting- och integrationspolitisk talesman (fp), 0702-42
01 33, mauricio.rojas@riksdagen.se

Catharina Bildt, presskontakt, 0708 - 54 90 77,
catharina.bildt@riksdagen.se