Kulturdirekt

Rojteatern presenterar Den förunderlige Trollkarlen från Oz

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 09:00 CET

Du missade väl inte RoJ-teaterns förra produktion Momo – eller kampen om tiden, ”…vårens proffsigaste amatörteaterföreställning” (DN). Efter den dundersuccéen kan du nu se fram emot den fartfyllda, spännande och roliga uppsättningen "Den förunderlige trollkarlen från Oz".

Premiär: 10 mars 2012
Plats: Gamla Folkets Hus i Handen

Den förunderlige Trollkarlen från Oz är en fantastisk och fantasifull saga som riktar sig både till barn och till vuxna. Det är en berättelse om utsatthet och vänskap, om att man tillsammans kan övervinna det allra svåraste men också om hur viktigt ens hem och ens vänner är – Mitt hem är där mina vänner är, sjunger Dorothy till sina nyfunna vänner i landet Oz. Det handlar ju om att tro på sig själv, att förstå att man duger precis som man är och att man, hur liten man än är, faktiskt kan göra underverk.

Föreställningen handlar om flickan Dorothy som en dag förs iväg av en cyklon till det magiska landet Oz. Där råkar hon av misstag döda den elaka häxan Östan och innan hon vet ordet av har hon hamnat mitt i en kamp mellan ont och gott. Helst av allt vill Dorothy komma hem igen men för att kunna göra det måste hon först bege sig till den förunderlige trollkarlen i Smaragdstaden för att be om hans hjälp. På den farofyllda vägen dit slår hon följe med Fågel-skrämman som säger sig sakna förstånd men som är klokare än de flesta, den känslige och omtänksamme Plåtman som sörjer att han har mist sitt hjärta och sin älskade och så det fega Lejonet som mest av allt önskar att bli modig nog att vara djurens konung. Tillsammans möter de vänner och fiender, motgångar och medgångar, djupa raviner och dödliga vallmofält och naturligtvis den onda häxan Västan. Men lugn, bara lugn, som i alla sagor slutar allting gott.

För regin står Håkan Marmegård (som regisserat de senaste årens succéer)

Information & Pressbiljetter
För ytterligare information och pressbiljetter vänligen kontakta pressansvarig Mats Wallsbeck på tfn: 070-222 87 84 eller via mail: producent@rojteatern.nu
Besök oss gärna på vår hemsida: www.rojteatern.nu, Facebook och Twitter.

Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholms läns kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.