Svenska Moderådet AB

ROOKIES & PLAYERS FIRAR 10-GÅNGSJUBILEUM!

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2007 14:16 CEST

Rookies & Players modemässa arrangeras för tionde gången i samband med Stockholm modevecka den 13‹19 augusti. Rookies, ett forum för modemärken på väg upp, startades februari 2003. Syftet var, och är fortfarande, att hjälpa modeföretagare i etableringsfasen att nå ut till inköpare och andra branschaktörer.

De fem gångna åren visar på en markant ökning av intresset för mode i Sverige, och många nya modeföretag har startats. För flera av dessa har Rookies varit en viktig marknadskanal.

‹ En hel del av modemärkena som har deltagit på Rookies under åren är idag omtalade i branschen, som till exempel Dagmar, Bea Szenfeld, Ida Sjöstedt, Les Couleurs Nationales, Camilla Norrback, Dada¹s Diamonds och många fler, säger Lotta Ahlvar, VD på Svenska Moderådet som driver Rookiesprojektet.

²Rookies x 10², en jubileumspublikation, som berättar om de tio säsongerna och de olika modeföretagen kommer att ges ut. Självklart blir det också födelsedagsfest med samma tema. Det sker i samband med vernissagen av ²Rookies & Players gånger tio² där ett urval av de tio mässorna modemärken presenteras i en utställning på Nordic Light Hotel.

Till Rookies-jubileet har Kosta Bodas designer Åsa Jungnelius formgivit en unik glaspjäs som vandringspris till ²Årets Rookies & Playersföretag². Rookiesjury tilldelade Dagmar den första utmärkelsen 2005 och Dada¹s Diamonds mottog den året därpå. I augusti är tre företag nominerade, sneakersföretaget Gram, accessoarmärket van deurs och herrmärket Whyszeck. Vinnaren presenteras den 16 augusti i samband med Rookies & Players pressvisning på Stockholmsmässan.

På Rookies & Players tionde modemässa deltar 29 juryutvalda modemärken med sina kollektioner för vår/sommar 2008.

‹ Häften av våra utställare deltar för första gången varav en från Japan och två från Lettland, säger Tina Olsson, koordinator för Rookies & Players. Utöver detta har vi också flera spännande utställningar, bland annat konstutställningen ²Tjåla Min Stil² av Michel Lazaravic med tolkningar av sju internationella designers.

Rookies & Players den 16-19 aug. på Stockholmsmässan
A-hallen tillsammans med Style at Sthlm och Nordens
Sko- & Väskmässa.
Pressinformation: den 16 aug. kl. 8:30, Rookies &
Players pressvisning och utdelning av Årets Rookies & Players företag kl 9:45.
Pressackreditering: May-Britt Pella, Stockholmsmässan, may-britt.pella@stofair.se. Mässorna är öppna för fackbesökare.

Vernissage av utställningen ²Rookies & Players gånger tio" den 17 aug. kl 19:00 - 21:00 på Nordic Light Hotel, Vasaplan 7. OSA senast 15 aug.: Emelie Bergsten, rookies@nordichotels.se, 08-50 56 32 79. Öppet för allmänheten den 18-28 augusti. Koordinator och stylist: Jessica Mittelton.

För mer information om Rookies & Players: www.rookies.nu, Tina Olsson, rookiesandplayers@moderadet.se, 073-96 32 33