Sony Sverige.

Rory Peck Award 2006: Frilansande journalister prisas för initiativ, integritet och framåtanda

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2006 11:10 CET

Rory Peck Award 2006 Frilansande journalister prisas för initiativ, integritet och framåtanda

Rory Peck belönar frilansare inom nyhetsarbete för televisionen och uppmärksammar särskilt frilansande kameramän och kvinnor som visar initiativkraft och integritet i sitt avslöjande nyhetsarbete.

Rory Peck Awards delas ut årligen av Rory Peck Trust och sponsras av Sony. Förutom att samla in pengar vid utdelningen av priserna är det här den enda institution som premierar frilansande kameramän och kvinnor som arbetar med nyheter för television över hela världen. Under de senaste sex åren har Sony sponsrat prisutdelningen.

Vinnare av årets Rory Peck Award blev palestiniern Zakaria Abu Harbid, sydafrikanen Dirk Nel och irakiern Ali Fadhil.
Zakaria Abu Harbid fick Rory Pecks nyhetspris för filmen Gaza Beach, Dirk Nel fick Rory Pecks featurepris för sin dokumentär om våld mot kvinnor i Guatemala och Ali Fadhil fick pris för sin dokumentär om miljardrullningen i Irak.

Vinnare av Hard News Award
Zakaria Abu Harbid fick priset för sin film Gaza Beach som handlar om 12-åriga Huda Ghalia på Gaza Bech efter en explosion som dödade henne far, styvmor och fem syskon. Filmen sändes ut av nyhetsbyrån Ramattan i juni 2006.

Rory Peck Award tilldelas frilansande filmare som fångat en aktuell situation. Enligt juryn är filmen oslagbar och visar på själva kärnan i frilansande journalistik.
”Den är mycket stark och Zakaria kunde filma trots ohyggligt känsloladdade omständigheter”, säger en av jurymedlemmarna.

”När jag kom fram till stranden kunde jag knappt andas, jag greppade kameran och började springa. Jag såg hur Huda Ghalia sprang mellan de döda i familjen och sedan stannade hon bredvid sin fars kropp och skrek åt mig att filma. Det var då jag insåg min roll att filma händelsen och visa det för världen,” säger Zakari Abu Harbid.

Vinnare av the Features Award
Dirk Nel fick priset för sin dokumentär Killer´s Paradise som vill visa orsakerna bakom det ökande våldet mot kvinnor. Cirka 5000 kvinnor mördas varje år i Guatemala. Filmen sändes av BBC 2 i maj 2006.
Bilder från brottsplatser varvades med intervjuer med offrens familjer och vänner. Juryn tog intryck av den sydafrikanske filmarens innovativa sätt att arbeta och tolka händelserna. Featurepriset delas ut till frilansande featurefilmare eller dokumentärfilmare som visar originalitet och djup i sitt arbete.

”I ett skede av filmandet var jag tvungen att avbryta och tänka efter om jag verkligen kunde fortsätta filma eftersom det jag upptäckte påverkade mig mycket starkt känslomässigt. Trots att jag tidigare filmat på farliga platser var det jag upplevde i Guatemala så annorlunda. Ingen kan förklara alla dessa meningslösa kvinnomord,” säger Dirk Nel.

Vinnare av Sony Impact Award
Frilansande filmaren Ali Fadhil fick priset för sin inträngande dokumentär om Iraks försvunna miljarder.

”Under arbetet med filmen blev jag djupt rörd av alla de irakier som varje dag kämpar för att överleva. Trots alla hot, som gjorde arbetet extremt svårt, var jag fast besluten att visa världen hur oskyldiga irakier får betala priset för koalitionens svikna löften,”
säger Ali Fadhil.
Filmen sändes av Channel 4 och den visar hur den USA-ledda koalitionen slösat bort miljarder dollar.

Sonys pris delas ut till frilansande filmare som med sitt arbete gjort starkt intryck över hela världen. Juryn menade enhälligt att filmen gav en tydlig och unik insikt i hur den vanlige irakiern får lida av koalitionens misslyckande.
Sony Impact Award är ett av de tre pris som delas ut under Rory Peck Awards.

SLUT

Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony

Bildtexter:
Bild 1: Vinnare och finalister från “The 2006 Rory Peck Awards”
Bild 2: Naomi Clime,r Vice-President of Sony Europe tillsammans med Callum McRae som tog emot priset “The Sony Impact Award” för Ali Fadhil.

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:
-Björn Admeus, 08-585 450 00, 0708-93 82 22, bjorn.admeus@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.