Blås och Knåda

Rosa Nguyen - brittisk keramik- och glaskonstnär på blås&knåda

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 14:38 CET

Rosa Nguyen - ” Histoires Naturelles ”

blås&knåda17 mars – 11 april 2012

blås&knåda presenterar stolt Rosa Nguyen, brittisk keramiker och glaskonstnär, som under våren 2012 har sin första separatutställning Sverige!

Rosa Nguyen (född och uppväxt i England med en vietnamesisk far och en fransk mor) utforskar naturens olika element och organiska former och kombinerar västerländska och orientaliska traditioner. Hennes arbeten, allt från bruksföremål till unika objekt till installationer, är utsökta och liksom tidlösa. Nguyen är inspirerad av fysiologi och anatomi och inte minst Ikebana - det sofistikerade japanska sättet att arrangera blommor – en konstart som tagit större och större plats i hennes arbeten – som väggen ”Living Wall”.

Hennes CV inkluderar samarbeten med konstnärer och designers. Hon har gjort plats-specifika installationer för företag, museer, restauranger, hotell och privata hem. Hennes unika objekt kan ses i både engelska och internationella samlingar – privata såväl som på museer och gallerier. Rosa utbildade sig 1979-82 på Middlesex Polytechnic och 1983-86 på Royal College of Art. Hon har haft flera utställningar i UK och internationellt, och detta blir hennes första i Sverige. ”Living Wall” har valts ut till the British Ceramic Biennale i Stoke on Trent 2011.

Se vidare: http://www.nguyen-ceramics.co-uk och http://vimeo.com/rosanguyen (den sistnämnnda är en länk till en film).

Välkommen till blås&knåda!

Pressvisning fredag 16/3 kl 14. Vi bjuder på lunch, så ringBoel Widell Henrikson, tfn 08-442 02 56 eller 642 77 67 senast torsdag och tala om att du kommer.

Vernissage lördag 17/3 kl 11-16

Lunchvisningar varje onsdag kl 12.30

Konstens kväll onsdag 21/3 kl 17-20 i arr av Galleriföreningen Puckeln

För mer information, vänligen kontakta BoelWidell Henrikson, 08-442 02 56, 642 77 67 eller boel.henrikson@blasknada.com. På vår hemsida, http://www.blasknada.com/pressen finns bilder, CV mm