E.ON Sverige AB

Rosengård Invest - nytt investmentbolag

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 10:13 CEST

Ett nytt investmentbolag med fyra starka ägare ser dagens ljus. E.ON Nordic, Swedbank, Trelleborg AB och Scandinavian Cap AB står bakom satsningen på Rosengård Invest.

Rosengård Invest, med säte i Malmö, är ett investmentbolag med fokus på riskkapital till entreprenörer med utländsk bakgrund. Målet är att Rosengård Invest på affärsmässig grund ska bidra till ökad integration, fler arbetstillfällen och ett bättre utnyttjande av den resurs som entreprenörer med icke-svensk etnisk bakgrund utgör. Delägarna kommer att tillföra finansiellt kapital, kunskaper och erfarenheter till affärsverksamheten.

Ljubo Mrnjavac blir VD för Rosengård Invest.

- Genom att delta i Rosengård Invest AB vill vi stödja och utveckla invandrarledda företag i vår region. Genom detta kan vi tillgodose bolagens behov samtidigt som det skapar mer affärer i vår närhet. Investeringen bidrar till ett ökat samhällsengagemang på vår marknad, säger Lars Ljungälv, regionchef Swedbank.

- Vi ser detta affärsmässigt, vi tror helt enkelt att detta skapar bra affärer och är en bra affär för oss. Samtidigt bidrar vi till ökad integration och utveckling av nya företag på vår hemmaplan. Trelleborg AB är en internationell och mångkulturell koncern, men med rötterna i Skåne vill vi hjälpa till att utveckla regionen och stödja med den kompetens vi kan bidra med. Som arbetsgivare och samhällsmedborgare har vi ett ansvar att bidra där vi kan. Idén bakom Rosengård Invest ligger väldigt nära Trelleborg AB som har stark entreprenörskultur och fokus på innovativt tänkande. Med detta hoppas vi kunna stödja byggandet av lönsamma och innovativa företag, säger Peter Suter, chef Strategiska projekt Trelleborg AB.

- Det känns otroligt bra att investera engagemang och kapital i ett bolag som blåser liv i entreprenörs- och innovationslusten hos människor. Extra roligt är det förstås att kunna underlätta för en grupp människor som länge stött på hinder för att komma fram på arbetsmarknaden. Jag hoppas att Rosengård Invest ska tjäna som ett gott exempel på hur man kan jobba positivt med den här frågan, säger Håkan Buskhe, koncernchef E.ON Nordic.

- Det finns en stor outnyttjad samhällsnytta och lönsamhetspotential hos invandrarföretagare i dagens Sverige. Vi vill hjälpa dessa företagare att förverkliga och kommersialisera sina affärsidéer. Vi hoppas att Rosengård Invest kan bidra till att skapa en ökad medvetenhet för aktuell problematik samt ett ökat engagemang hos det politiska och finansiella etablissemanget i Sverige. Denna satsning bygger på en affärsmässig grund, säger Greg Dingizian, grundare och delägare Scandinavian Cap AB.

Kontakt E.ON Nordic
Håkan Buskhe, Koncernchef, Mail: hakan.buskhe@eon.se, Telefon: 040 25 51 00, Mobil: 0702 79 52 20
Carina Brorman, Varumärkes- och Kommunikationsdirektör, Mail: carina.brorman@eon.se, Telefon: 040 040 25 55 02, Mobil 0705 69 39 99

Kontakt Swedbank