Lindberg Lantbruk Hästgodis

Roslagens Hästgodis, ett nytt hästgodis helt utan tillsatser, konserveringsmedel, syntetiska smakämnen och färgämnen.

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2009 13:36 CET

När en av familjens hästars piss luktade gröna äpplen efter att Jaana gett hästen ett hästgodis så bestämde sig Jaana för att tillverka ett eget bättre hästgodis helt utan syntetiska ämnen.
Jaana som har lång erfarenhet inom livmedelsindustrin och under många år arbetat med att avlägsna tillsatser ur livsmedel inom dagligvaruhandeln, tycker att ett tillsatsfritt hästgodis borde vara en självklarhet.

Roslagens Hästgodis huvudingredienser är lokalt odlad korn eller havre med olika bär och örtkryddningar. Det är klippt som sticks för att vara lätta att ge hästen utan att man riskerar att bli biten i fingrarna.

Hästgodiset finns med grundråvara havre eller korn, grundråvaran är smaksatt med bär eller örter. Anledningen till att det finns två grundråvaruinriktningar är att vissa hästars foderstat bygger på havrefritt foder, det är då lämpligare att ge ett hästgodis som innehåller korn.

Havren och kornet köps in från en lokal lantbrukare i Roslagen. Bären plockas runt hästgården, på familjens lilla bärodling eller köps in från livsmedelsbutik. Godiset är bakat i ugn, skuret i sticks och lufttorkat. Hästgodiset har mycket låg vikt, ungefär som knäckebröd och påverkar därför hästens ordinarie foderstat minimalt.

Hästgodiset används som belöning vid utbildning eller tricksträning med hästen.

Familjens tre hästar och även vänners och bekantas hästar har fått vara med som smakpanel i framtagandet av hästgodiset. Hästgodis som hästarna inte tyckt om har heller inte lanserats.
Jaana berättar att hon kallas för godistanten av familjen och att hon är väldigt populär bland hästarna.

Roslagens Hästgodis finns även som en bakmix. Tillsätt bara vatten till mjölblandningen, knåda till smidig deg för hand eller helst i matberedare, baka ut och forma till valfri form, grädda i ugn och lufttorka. Det finns idag ingen bakmix för hästgodis på marknaden. Bakmixen möjliggör egen bakning av exempelvis julpynt som hästen sedan kan äta upp utan att riskera att få ont i magen.

Roslagens hästgodis är utvecklat av Jaana Lindberg som har mångårig erfarenhet av produktutveckling inom livsmedelsindustri och dagligvaruhandel.
Produktutvecklingen har varit ganska omfattande, berättar Jaana och tillägger att det har varit bra med både utbildning och erfarenhet från livsmedelsbranschen för att klara av att få fram bra och hållbara produkter.

Roslagens Hästgodis finns som sticks i 50g, 150g och 250g påsar och som bakmix i 230g påsar.
All Roslagens Hästgodis har fullständiga ingrediensförteckningar och näringsvärden. Hålllbarheten är ca 2 månader från tillverkningsdatum.

Ännu finns Roslagens Hästgodis endast i webbutiken https://roslagenshastgodis.nordicshops.com men kommer så småningom att finnas i hästsportbutiker i Roslagen. Roslagens hästgodis levereras med brevpost till hela Sverige.

Mer information finns på www.hastgodis.se

Lindberg Lantbruk är familjen Lindbergs blandade lantbruk och ligger i Edsbro i Roslagen. Den lilla firman har ingen egen spannmålsodling men skördar små mängder egna bär som används i produktionen av hästgodis. Hästgodisproduktionen startades under december 2009.
Lindberg Lantbruks hemsida för Roslagens Hästgodis finns på www.hastgodis.se