rotordesign Borås Designstudio Björk-Forth

rotor och Arvidssons Textil presenterar vårens färger i kollektionen Under solen

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2012 07:00 CET

Heminredningsföretaget rotor i Borås har i många år samarbetat med textilgrossisten Arvidssons Textil i Kinna. I höstas slog sig de två samman om en gemensam mönsterbild och en koordinerad kollektion i textil och keramik. Kollektionen heter Under solen. Arvidssons Textil tillverkar och distribuerar textilen och rotordesign har gjort designen, keramiken och konfektionerar kökstextilierna.

Nu kommer Under solen i en ny färgställning för våren. Lime, turkos och grönt ska lysa upp förkläden, brickor och en handduk. Det matchar också rotors enfärgade servisserie Signatur.

Förklädet är i 100 procent lin och konfektionerat i rotors fabrik i Borås. Cirkapris till konsument: 250 kronor.

Kökshandduken är också i 100 procent lin och sydd hos rotor. Cirkapris till konsument: 150:-.

Grytlappen är i 100 procent lin och konfektionerad hos rotor. Cirkapris till konsument 75:-.

Två brickor i laminerad björkfanér med inlagt tyg finns: en cirkelrund med 38 cm i diameter och en rektangulär 32 x 15 cm. Cirkapris till konsument: 349:- respektive 195:-.

Som textil säljs Under solen i metervara hos Arvidssons Textil.

För mer information:
Magnus Forthmeiier, www.rotordesign.se 0739-93 65 67
Per Stenman, www.arvidssonstextil.se, 0320-20 90 80

Designföretaget rotor startades 1997 i Borås som ett samarbete mellan textilformgivarna Pia O. Björklund och Magnus Forthmeiier samt keramikern Birgitta Swahn. Sedan starten har drivkraften varit att förena olika kompetenser i en gemensam kollektion med målet att göra vackra vardagsprodukter.
En av grundpelarna i rotors filosofi är att tillverka allt i Sverige. Det nära samarbetet med hantverkare och producenter samt att ta tillvara på det enorma kunnande som finns är viktigt. Att undvika långa transporter och värna om miljön är en självklarhet. Välkomna att ta del av vår kollektion.

Designstudio Björk-Forth levererar mönster och design till svenska och internationella tillverkare inom textil, tapet, keramik och vardagsföremål.