Stiftelsen Skansen

Rovdjur och Jonas på Skansen 10 oktober

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 16:06 CEST

Den 10 oktober är det dags att hälsa på de stora rovdjuren på Skansen.  Jonas Leksell håller i en underhållande naturrunda tillsammans med rovdjursexperten Tom Arnbom från Världsnaturfonden, Rovdjursföreningen finns på plats och tidigt på morgonen kan man följa med djurvårdarna när de säger god morgon till djuren.

Rovdjurens dag på Skansen den 10 oktober börjar med en morgonvandring kl 9 då man kan följa med när djurvårdarna gör i ordning hos djuren inför dagen. På morgnarna har man bäst chans att få se pigga vargar, järvar, björnar och lodjur på Skansen.

Kl 11 - 16 finns Rovdjursföreningen på plats vid vargarna och berättar om sitt arbete. Kl 12 - 14.30 tar Jonas Leksell med alla som vill på en underhållande naturrunda hos djuren. Rovdjursexperten Tom Arnbom från Världsnaturfonden följer med och svarar på frågor.

Skansen medverkar i det Internationellla året för biologisk mångfald, och rovdjuren är en del av den biologiska mångfalden. På Skansen finns en rad projekt för att bevara arter för framtiden, och för utplantering av mindre rovdjur och rovfåglar som till exempel uttrar och berguvar.

För mer information om Rovdjurens dag kontakta miljösamordnare Tommy Lambrell, 070 731 41 25.