Philipson Söderberg AB

Royal Claret Crianza - Gammal kärlek utvecklas och får ny form

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 08:30 CEST

Royal Claret, en ikon och klassiker på Systembolaget sedan 1955, har precis fått en ny in- och utsida. Designen har fått ett ansiktslyft och vinet klassas numera som en Crianza. Förbättringarna innebär att alla som tyckt om Royal Claret genom åren nu står inför en möjlig nyförälskelse. Även om mycket är nytt behåller denna tidlösa klassiker sina mässingstrådar i sann riojastil.

Crianza är en kvalitetsklass för vin som fatlagras i minst tolv månader och som inte får lanseras tidigare än tre år efter skörden. Det är därför Royal Claret Crianza 2009 lanseras nu. För att få kalla sig Crianza har det även ställts högre krav på vinets druvmaterial med högre andel tempranillo än tidigare.

Royal Claret Crianza är en fruktig Rioja med klar mörkröd färg. Doften är elegant och mogen med en skön vaniljton och rostad känsla från ekfaten. Att vinet lanseras nu, mitt i kantarellsäsongen, är inte en slump. Royal Claret Crianza passar nämligen utmärkt till svamp i alla dess former men kanske allra bäst till färsk kantarelltoast. Om inte svampkorgen fylls upp passar vinet lika bra till vilt och stekar.

”Royal Claret har alltid varit ett bra och prisvärt vin. De senaste förändringarna och Crianza-klassningen gör vinet högintressant. Royal Claret Crianza
är ett elegant och tidlöst vin som utan problem kan lagras upp till fyra år”, menar Johan Edström, dryckesexpert på Philipson Söderberg.

Fr.o.m. 1 oktober finns nya Royal Claret Crianza på Systembolag i hela Sverige.

Royal Claret Crianza 2009
Druvor: Tempranillo 85% Garnacha 10% Mazuelo 5%
Ursprung: Spanien, Rioja
Varunummer: 2081
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 13.5 %
Pris: 69 kr

För mer information om vinet, kontakta gärna
Johan Edström, vinexpert, Philipson Söderberg
+46 8 589 112 20, johan.edstrom@philipsonsoderberg.se

För högupplösta bilder, kontakta gärna
Fredrik Perlskog, Kelly and Pling
+46 70 359 33 87, fredrik.p@kellyandpling.com

www.philipsonsoderberg.se
www.francoespanolas.com

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg representerar varumärken med produkter, inom vin och sprit från hela världen. Philipson Söderberg strävar efter att hjälpa konsumenter till den bästa dryckesupplevelsen och hoppas kunna utgöra en källa för kunskap och inspiration.

Genom ett kostnadsfritt medlemskap får konsumenter ta del av ett av Sveriges bästa magasin och nyhetsbrev om mat och dryck. Philipson Söderberg är ett dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation.

www.philipsonsoderberg.se