Philipson Söderberg AB

Ruffino Riserva Ducale Chianti Classico DOCG 2007, Chiantivinernas Chiantivin

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 15:54 CET

Scenen är Italien, i hjärtat av Toscana. Året är 1877. Två kusiner ska för all framtid förändra sättet vi ser på vin. Från att ha varit en enkel dryck som dricks av bönder på fälten, till något som dricks för upplevelsen. Kusinerna heter Ilario och Leopoldo Ruffino. De börjar producera förstklassiga Chiantiviner baserade på druvan sangiovese – Jupiters blod. Vinerna får snabbt ett positivt bemötande och vinner priser över hela världen.

Det stora genombrottet för producenten Ruffino kommer under 1890-talet. Hertigen av Aosta, som tillhör Italiens kungafamilj, får höra rykten om ett toskanskt chiantivin, olikt något annat. Därför besöker han Ruffinos vinkällare i Pontassieve. Ett besök som resulterar i att hertigen utnämner Ruffino till sin officiella hovleverantör.

För att hedra hertigen vid Ruffinos 50-årsjubileum 1927, tas den första årgången fram av Ruffino Riserva Ducale – Hertigens Riserva. Och därav etiketten. Vinet är nu inne på sin 80:e årgång!

Vinet är den enda italienaren som har ordet Riserva två gånger på etiketten – i namnet och som klassificering. Namnet är nämligen äldre än klassificeringen och ingen vill att Ruffino ska ändra namn. Vinet är ju trots allt en måttstock för andra Riserva-viner.

Det här är även chiantivinernas chiantivin. Något som uppmärksammats av många. Inte bara inom popkulturen (vinet är t.ex. det som figurerar oftast i TV-serien Sopranos) men även av vinjournalister. Munskänkarna utsåg Ruffino Riserva Ducale till årets vin 2010. Vinet fick även betyget 90/100 i vinbibeln Wine Spectator. En intressant iakttagelse är att vinet är betydligt billigare i Sverige än i Italien och resten av Europa. Detta är med andra ord ett mycket prisvärt vin.

Huvuddruvan är, som i alla chianti-viner, sangiovese. Ruffino Riserva Ducale Chianti Classico DOCG 2007 är en ursprungstypisk modern Chianti med klassisk krydda och elegans. I doften märks körsbär, kryddor, lakrits och kakao. I smaken kommer fina syror fram tillsammans med mörka körsbär och genuin toskansk tanninstruktur.

Vinet passar utmärkt till toskanska specialiteter som Bistecca Fiorentina – en grillad t-benstek på en bädd av rucola toppad med havssalt, svartpeppar, olivolja, balsamvinäger och citron. Vinet passar även till svamprisotto, pasta Bolognese smakrika ostar med mera.

Ytterst ansvarig för Ruffinos vingårdar är Mauricio Bogoni. För första gången besöker han Stockholm för att hålla ett seminarium om sangiovese. Boka tisdagen 22 maj 2012. Inbjudan kommer inom kort.

Ruffino Riserva Ducale Chianti Classico DOCG 2007 säljs på Systembolaget.
Ruffino Riserva Ducale Chianti Classico DOCG 2007 - Varunr: 2235, Pris: 120 kr, Volym: 750 ml,                           Ursprung: Chianti Classico, Chianti, Toscana  Italien, Alkoholhalt: 13,5 %

För mer information kontakta produktchef Patrik Mannheimer patrik.mannheimer@philipsonsoderberg.se
För varuprover eller bilder kontakta projektledare Caroline Låftman: caroline.laftman@philipsonsoderberg.se

Ruffino ägs sedan 2011 av Constellation. Besök gärna deras hemsida www.ruffino.it

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg representerar varumärken med produkter, inom vin och sprit från hela världen. Philipson Söderberg strävar efter att hjälpa konsumenter till den bästa dryckesupplevelsen och hoppas kunna utgöra en källa för kunskap och inspiration.

Genom ett kostnadsfritt medlemskap får konsumenter ta del av ett av Sveriges bästa magasin och nyhetsbrev om mat och dryck. Philipson Söderberg är ett dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation.

www.philipsonsoderberg.se