Philipson Söderberg AB

Ruffino Riserva Ducale ORO 2007 - Ett högklassigt vin

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 13:00 CEST

Ruffino Riserva Ducale ORO 2007, en av de bästa årgångarna någonsin om man ska tro Gabriele Tacconi, vinmakare hos Ruffino, får ytterligare en utmärkelse av Munskänkarna. Med betyget 16+ av 20 möjliga placerar sig Ruffino Riserva Ducale ORO i toppen av årets viner. Ett högklassigt och mycket prisvärt vin.

2007 var en ovanligt bra årgång i Toscana. Inte minst på Ruffinos vackra odlingar, belägna upp till 470 meter över havet. Vintern var mild, sommaren varm och regnskurarna kom i precis rätt fas i druvornas utveckling. Resultatet – en av de bästa årgångarna av Ruffino Riserva Ducale ORO någonsin. Ruffino Riserva Ducale ORO, produceras för första gången i 1947, och är en utveckling av vinet Ruffino Riserva Ducale som lanserades 1927. Passande är att denna 60 årsjubilerande Ruffino Riserva Ducale ORO är en av de absolut bästa hittills.

Gabriele Tacconi, vinmakare hos Ruffino, sammanfattar: 2007 has been one of the best vintages ever in Chianti Classico. Our Riserva Ducale ORO, is showing great aromas, a mouth filling structure with silky tannins and a lively and fresh acidity to lead to a long and tasty finish. Munskänkarna håller med och ger Ruffino Riserva Ducale ORO betyget 16+. Det vill säga ett högklassigt, mer än prisvärt vin. Ruffino Riserva Ducale ORO klassas även som ett typiskt chiantivin.

Ruffino Riserva Ducale ORO lagras i hela 28 månader på slavonska ekfat, för att avsluta sin vila i franska barriques i ytterligare fem månader. Vinet görs främst på Toscanas stolthet – druvsorten sangiovese (85 %) – men även cabernet sauvignon och merlot bidrar till dess unika karaktär. Ruffino Riserva Ducale ORO görs inte varje år, utan bara på de årgångar man kan garantera minst 10 års lagring.

Färgen är mörkt röd och i den stora doften märkts koncentrerad frukt som drar åt körsbär och björnbär. Dessutom gör sig en klädsam mockaliknande fatkaraktär sig påmind. Smaken är stor och stram och fullproppad med frukt samt en touch av järn. Man anar även kryddor och lite choklad.

Ruffino Riserva Ducale ORO 2007 dricks med fördel till kraftiga kötträtter såsom den toskanska specialiteten Bistecca Fiorentina - en grillad t-benstek på en bädd av rucola toppad med havssalt, svartpeppar, olivolja, balsamvinäger och citron. Vinet passar även till viltgrytan och rådjurssteken och som avslutning till lagrade ostar.

Ruffino Riserva Ducale ORO 2007
Varunummer: 75318 i beställningssortimentet
Pris: 199 kr
Volym: 750 ml
Alkoholhalt:13,5 %
Ursprung: Chianti Classico, Italien

För mer information om vinet, kontakta gärna
Johan Edström, vinexpert, Philipson Söderberg
+46 8 589 112 20, johan.edstrom@philipsonsoderberg.se

www.ruffino.it
www.munskankarnailund.se/assortment.php?id=128

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg representerar varumärken med produkter, inom vin och sprit från hela världen. Philipson Söderberg strävar efter att hjälpa konsumenter till den bästa dryckesupplevelsen och hoppas kunna utgöra en källa för kunskap och inspiration.

Genom ett kostnadsfritt medlemskap får konsumenter ta del av ett av Sveriges bästa magasin och nyhetsbrev om mat och dryck. Philipson Söderberg är ett dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation.

www.philipsonsoderberg.se