Svenska Rugbyförbundet

RUGBY – Hammarby IF i sin första rugbyfinal

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 10:25 CEST

Hammarby möter Stockholm Exiles i rugbyns SM-final för herrar de kommande två lördagarna. Deras lag består av en blandning av egna produkter, en hel del f.d. Exilesspelare och ett par intressanta importer från de stora rugbyländerna. Även om Exiles har ”hemmaplan” i första finalronden, har båda lagen Årstafältet som hemmaplan. Två riktiga Stockholmderbyn!

Hammarbys rugbylag har ett antal spelare som fick sin start med den ovala bollen i motståndarlaget Stockholm Exiles. Mest meriterad är utan tvekan lagets 37-årige kapten, svenskfödde Kanogo Njuru som under mer än ett decennium var stjärna i Stockholm Exiles och även i landslaget. Ett par år efter Hammarbys rugbyförening bildades gick han över till den nya klubben och några duktiga kompisar från Exiles hängde med och bildade stomme i Bajen Rugby.

Kanogo har spelat ett stort antal landskamper, blivit stor grabb och var även Förbundskapten för landslaget under en kortare tid. Kanogo har numera sällskap av sin lillebror Teo Njuru – även han har med ett förflutet i Exiles i unga år. Teo är liksom storebror en snabb center och ingår i Hammarbys ”nya generation”.

Två som var med redan när Hammarby Rugby startades är 36-årige Peter Sävström och landsmeriterade Mathias ”Thore” Thorhard, 34, som utgör två tredjedelar av Hammarbys förstaled – de som tar smällen när de två 8-mannaklungorna kopplas ihop i fasta klungsituationer.

Bland de utlandsfödda finns fullbacken Kyle Dutton, 24, från Sydafrika som fick sin rugbyskolning i University of Cape Town, samt tränaren Chris Richards, som kommer från Queensland, Australien, och har med sig ett stort kunnande från ett av de största rugbyländerna.

Tre spelare från Hammarby ingår i det rugbylandslag som skall möta Kroatien borta (23/10) och Litauen hemma (6/11) i höstens två landskamper: Magnus Karlsson, Matthias Thorhard och Ivar Bengtsson (se hela truppen på www.rugby.se).

Hammarbys träningstider denna vecka: Fre. 1730-1830 – Årstafältet

Finalmatcherna spelas kl. 15:00 på Årstafältet den 2a och 9e oktober.

Kontaktperson HIF rugbyförening: Magnus Karlsson, 070-6470401