Rugby: SM Finaler - oktober 4 på Kristinebergs IP

Dubbelt Trelleborg i SM-finalerna

Skåne möter Stockholm och Vänersborg på Kristinebergs IP
Och om en vecka börjar Rugby World Cup i Australien
När årets SM i rugby för dam- och herrelit avgörs i Stockholm nu på lördag oktober 4, blir det två gånger Pingvin i finalerna. För rugbyälskare från hela landet blir det en festlig avslutning på årets rugbysäsong när den anrika Skåneklubben skall möta förra årets mästarlag från Vänersborg och huvudstaden.

För Pingvins herrar blir det kanske en fortsättning på Trelleborgklubbens dominans mellan 1992 och 2000 då laget vann SM 10 år i följd. Nu möter de regerande mästarna Stockholm Exiles som vann förra året över Enköping. Stockholmlaget som vann serien är de flestas favorit att behålla titeln. Det blir en kamp mellan Exiles snabba backar och rörlighet mot Pingvins tunga klungspel.

Eftersom matcherna spelas på Kristinbergs IP, som är en neutral plan, har inget lag fördel av hemmaplan - även om Exiles lär får de flesta supporters på plats om inte alla stockholmboende skåningar kommer för att heja på Trelleborgarna!

Pingvins damer har varit årets överraskning i Dameliten. Laget som senast tog SM guld 1994 lyckades att ta sig till finalen efter två oavgjorda semifinaler mot Stockholm Exiles - 10-10 och 0-0 inkl. sudden death! - då tack vare flest gjorda försök i första semifinalen. Mot Vänersborgs damlag, som har flera av landslagets tongivande spelare, blir det nog mycket svårare. Västgötatjejerna har ett komplett lag med en vältrimmad klunga och snabba backar medan Pingvins styrka ligger i klungan och försvaret.

Hursomhelst lär det bli en festlig säsongsavslutning för rugbyälskare från hela landet som annars har kommande VM i Australien som börjar om en vecka att se framemot. Många har säkert planerat att tillbringa en höstsemester downunder för att följa det som betraktas som världens 3:e största idrottsevenemang efter OS och fotbolls VM.

Torbjörn Johansson
Generalsekreterare