Svenska Rugbyförbundet

Rugbyledare får bära OS-facklan

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 08:55 CET

Styrelseledamoten och informationsansvariga för Svenska Rugbyförbundet, Jennifer Sundqvist, har valts ut till att vara fackelbärare till OS 2012 i London. Jennifer kommer att delta i den 70 dagar långa fackelstafetten runt Storbritannien med 8000 deltagande fackelbärare, varav 6800 har valts ut ur den allmänna nomineringen i somras.

Tre av de officiella OS-sponsorerna lät allmänheten nominera lämpliga personer som genom personlig framgång eller andra bidrag till samhället ansetts förtjäna äran att få bära den olympiska facklan. Jennifer nominerades genom Coca Colas nomineringssystem som sökte personer som genom sin passion spred glädje och inspirerar andra. Totalt nominerades över 60 000 personer.

- Ända sedan jag började spela rugby har drömmen varit att en dag få spela OS. Det kanske är för sent för mig när rugby äntligen blir en OS-gren 2016, men att få bära facklan är bra nära den drömmen. Känns fortfarande lite overkligt och lär nog göra det tills jag står där med facklan i handen, säger Jennifer Sundqvist om att hennes plats i fackelstafetten nu är bekräftad.

- Jennifer är en verklig eldsjäl inom svensk rugby på flera nivåer. Hon spelar både 15-manna och sjumannarugby med klubblaget Stockholm Exiles RFC, där hon också är del av ledargruppen inom damlaget. Hon är även involverad i förbundsstyrelsen där hon ansvarar för förbundets hemsida och sociala medier. I fjol var hon även manager för damernas sjumannalandslag. En mer lämplig person som fyller Coca Colas kriterier är svår att finna, säger Stina Leijonhufvud, styrelseordförande för Svenska Rugbyförbundet.

Jennifer kommer att löpa med OS-facklan den 8 juni i Lochwinnoch utanför Glasgow i Skottland.

För ytterligare information, kontakta:

Jennifer Sundqvist              070-433 90 30

Stina Leijonhufvud              070-213 05 14