Svenska Rugbyförbundet

Rugbyns första Champions Cup för klubblag

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 10:38 CEST

En svensk idé som blir verklighet i år.
Svenska mästarna 2004 Stockholm Exiles är värdar för den norra gruppen
För allra första gången genomförs en Champions Cup för klubblag inom den europeiska rugbyn. 2004-års svenska mästarna Stockholm Exiles har fått äran att vara värdar för den norra gruppen som avgörs kommande fredag-söndag med mästarlag från Danmark, Finland och Norge samt Sverige.

Idén att följa i fotbollens fotspår och starta en Champions Cup för klubblag bygger på ett förslag för Svensk Rugbyförbundets generalsekreterare Torbjörn Johansson. Han framförde sin idé vid förra årets kongress hos det europeiska förbundet, FIRA-AER, och fick omgående ett starkt gensvar. I år finns 16 antal lag med i 4 grupper. Tre av grupperna är redan färdigspelade. Vinnarna i västra gruppen var Neuenheim, Tyskland, i östra gruppen, Arka Gdynia, Polen, och i södra gruppen, RC Split, Kroatien. Gruppsegrarna möts i finalomgången den 18-20 november i Split i Kroatien

Vem skall representera Norden?

Men nu efter den ordinarie säsongens slut i Sverige samlas 4 mästarlag på Stockholms Rugbycenter på Årstafältet för att avgöra vilket lag som skall gå vidare från Norden.

Stockholm Exiles, laget som vann SM 2004 och försvarade sin titel i förra lördagens spännande final mot Enköping, kommer till start med de flesta som då tog guld. Några av lagets utländska spelare har dock redan åkt hem till södra halvklotet där rugbysäsongen just har börjat. Men laget har starka reserver som säkert kommer att ge Exiles bra segermöjligheter. Största hotet kommer nog från Danmark i form av Fredriksberg, ett lag med många danska mästerskap under åren. Finland representeras av Jyväskylä medan Norges lag kommer från Bergen.

Huvuddomaren kommer från Polen liksom den av FIRA-AER utsedda kommissionär som skall övervaka tävlingen.

Spelschema

Plats: Stockholms Rugbycenter - Årstafältet
Fredag 14/10
16.00 Plan A - Stockholm Exiles (SE) - Jyväskylä (SF) Domare Piotrowicz, Polen.

16.00 Plan B - Frederiksberg (DK) - Bergen (NO), Domare Jan Craenen, Sverige.

Söndag 16/10
12.00 Match om 3:e pris