It Is Media

RUM listar Sveriges 100 mäktigaste inom arkitektur och design!

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 15:17 CET

Det har länge förts en diskussion i branschen om att svensk arkitektur är tråkig, att den har halkat efter våra nordiska grannars och att det skulle behövas en tydligare vision från våra politiker om hur svensk arkitektur ska utvecklas. Därför har vi valt att sätta nya bostadsministern Stefan Attefall som etta på vår maktlista, som en blinkning åt det politiska etablissemanget att de nu har möjlighet att göra något konkret” säger RUMs chefredaktör Emma Rost om valet av etta på maktlistan.

I en intervju i tidningen kommenterar Stefan Attefall svensk arkitektur så här:

Branschen i sig måste också bli mer våghalsig. Jag tror att det finns brister på alla fronter, hos kommunala byggnadsnämnder, byggherrar, byggbolag och även hos arkitekter.”

Efter honom följer Sveriges största byggherrar JM, NCC, Skanska och Peab på andra plats. Tredje platsen tar Eva Kv Nygren, vd för Sweco Sverige.

På listan återfinns även namn som arkitekten Gert Wingårdh (6), Ikeas grundare Ingvar Kamprad (11), arkitekturmuseets chef Lena Rahoult (20) och Stockholms nya stadsarkitekt Karolina Keyser (32).

16 namn är nya på listan. RUM uppmärksammar även ett antal bubblare, personer som är på gång inom både arkitektur och design.

I butik nu!

RUM är Sveriges ledande arkitektur- och designmagasin. Tidningen säljs bland annat på Pressbyrån, Press Stop och distribueras dessutom gratis till landets alla arkitektkontor. Rum ges ut av It Is media svenska AB.

Hela maktlistan, pressmaterial, recensionsex och högupplösta bilder

Kontakta Tidskriften Rum så hjälper vi dig.

E-post: rum@itsmedia.se

Telefon:+46 (0)8 667 92 10

Fax: +46 (0)8 667 92 11

Läs mer om tidningen på www.tidskriftenrum.se