SICK AB

Rund, kort och flexibel - ny fotocell från SICK

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 08:50 CEST

Det är framför allt storleken som utmärker SICKs senaste cylinderformade fotocell, GR18S med M18-gänga. Det korta huset gör den utmärkt att använda för kontroll av närvaro och position i applikationer där det är ont om utrymme, exempelvis vid transportörer.

GR18S finns i fem olika hustyper där kåpan består av plast eller metall. Det är en mycket tålig fotocellfamilj som uppfyller kapslingsklass IP67. Monteringsmöjligheterna är många då den finns i rakt eller 90 graders utförande. Den är enkel att installera och ger en tillförlitlig kontroll genom dess PinPoint LED. En annan, men nog så viktig fördel, är det låga priset.

Förutom vid transportörer kan GR18S även användas i entrésystem, i förpackningsmaskiner och i en mängd andra applikationer för trånga utrymmen.

Kort om SICK:
SICK är en av världens ledande leverantörer av sensorbaserade lösningar för industrin. För industriautomation och logistik har företaget marknadens bredaste sortiment av fotoceller och givare, smarta helhetslösningar för en säker industrimiljö och system för automatisk identifiering. Inom processautomation erbjuder företaget lösningar för miljömätning, analys och processapplikationer.

Koncernen SICK, med huvudkontor i Tyskland, har en global närvaro med nästan 50 dotterbolag samt ett stort antal generalagenter. Det svenska dotterbolaget, SICK AB, har huvudkontor i Vårby, Stockholm.