Sveriges Informationsförening

Rune Borg får Informationsbranschens Rubin

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 09:43 CEST

Rune Borg har fått informationsbranschens mest prestigefyllda pris för sina gärningar inom information och kommunikation.

- Jag blev förvånad, men glad att någon kom ihåg mig, säger Rune Borg.
Rune Borg har tidigare varit informationschef på bland andra Uddeholm, Industriförbundet, SEB, Skandia, Nobel Industrier och Procordia Pharmacia. Sedan 1997 driver han egen konsultfirma, och den snart 76-årige kommunikatören har inga planer på att sluta.
- Jag vet inte hur man bär sig åt. Om jag slutar lägger sig väl hjärnan i träda. Det är mitt sätt att hålla seniliteten borta.
Utmärkelsen tilldelas en informatör som under sitt yrkesverksamma liv gjort insatser av särskilt stor betydelse för informationsbranschen. Pristagaren utses av Sveriges Informationsförenings styrelse, och Rune Borg är den femte som fått priset sedan det instiftades 2004. Motiveringen lyder:

"Rune Borg är en nestor i informationsbranschen och hans motto har varit att få andra att stå på scenen medan han själv har regisserat i bakgrunden. Hans tio bud är legendariska och fortfarande giltiga. Många är de företagsledare och informatörer som har haft och har dessa som sina ledstjärnor.
Rune har arbetat i stora internationella industrikoncerner med både B2B och konsumentvaror. Han insåg tidigt vikten av att samordna informations- och marknadsfrågor för att ta ett helhetsgrepp på kommunikationen i organisationerna. Som ett naturligt led i detta arbete såg också Rune till att organisationerna öppnade sig utåt, inte minst gentemot medierna. Nödvändigheten av öppenhet och transparens har följt honom som en röd tråd genom hans roller som både informationschef och rådgivare.
Nätverk och mentorskap är andra epitet som förknippas med Rune, långt innan dessa blev på modet. Vikten av ett brett kontaktnät i många läger och genrer samt generositeten att hjälpa unga förmågor i sina karriärer har präglat hans långa yrkesliv genom alla år."

Informationsbranschens Rubin har tidigare tilldelats Hans Ingvar Hanson, Inger Larsson, Lars G Malmer och Peje Emilsson. Priset delas ut vid en ceremoni på Grand Hotel i Stockholm den 4 december.

Pressbilder finns på www.sverigesinformationsforening.se

För mer information, kontakta:
Rune Borg, pristagare, 070-593 09 63
Margaretha Sjöberg, Generalsekreterare/VD Sveriges Informationsförening, 08-653 16 20, 070-568 02 10, margaretha.sjoberg@informationsforeningen.se
Jeanette Agnrud, pressinformatör, 08-653 16 24, 070-926 82 80, jeanette.agnrud@informationsforeningen.se

I Sveriges Informationsförening finns 4800 medlemmar som arbetar professionellt med kommunikation. De är verksamma över hela landet inom företag, offentlig verksamhet, organisationer och som konsulter. Föreningen bildades 1950 och generalsekreterare är Margaretha Sjöberg. Läs mer på www.informationsforeningen.se