Ving

Rusning efter vinterresor - Ving har dubblerat försäljningen de senaste två månaderna

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2007 09:27 CEST

Den regniga och kalla sommaren har fått svenskarna att köpa vinterresor som aldrig förr. Vings försäljning har dubblerats de senaste två månaderna jämfört med i fjol. Och föregående vecka blev den bästa hittills det här året.

- Att sälja så här många vinterresor mitt i sommaren är väldigt ovanligt. Det märks att många fått se sommarsemestern regna bort och vill nu försäkra sig om sol i vinter istället, säger Lisa Lenneman, informatör på Ving.

Störst är efterfrågan på exotiska resmål långt bort. Thailand toppar listan. I dagsläget ligger försäljningen till Phuket cirka 20 procent över fjolårets siffror. Sex av tio resor är redan sålda och under höst- och jullovet är det så gott som fullbokat. Även nyheterna Kenya, Sydafrika och Vietnam säljer bra.

Ser man till antal resenärer är Kanarieöarna det absolut största resmålet för svenskar under vintertid. Enligt Rese- och TuristDataBasen (TDB©)* semestrade närmare en halv miljon svenskar där förra året, det är dubbelt så många som besökte Thailand. I dagsläget är cirka 30 procent av resorna till Kanarieöarna bokade, vilket är cirka 10 procent bättre än i fjol vid samma tidpunkt. Här märks en markant ökning på målgruppsanpassade hotell, framförallt familjehotell och lyxhotell. Ving har trefaldigat sin försäljning av familjehotell och dubblerat försäljningen av Top Selection (Vings lyxigaste hotell) jämfört med förra året.

– Vill man komma iväg i vinter och vill ha lite att välja mellan ska man inte vänta för länge med att boka, säger Lisa Lenneman, informatör på Ving.

* TDB© innehåller 15 års fakta om svenskarnas resande i Sverige och till utlandet. I dagsläget finns ca en kvarts miljon resor lagrade. Mer information om TDB: http://www.resursab.se

För ytterligare information kontakta:
Lisa Lenneman, informatör Ving, 0709-51 32 02

Länk till Vings bildbank med bilder bland annat från vinterns nyheter (Sydafrika, Vietnam och Kenya) och Kanarieöarna:
-----------------------------------------------------------------------------
Ving är Sveriges största researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via Internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving finns även i Norge. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i MyTravel Sverige med över 200 anställda och över 600 000 resenärer årligen. MyTravel Sverige ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.