HRG Nordic, Hogg Robinson Group

Rusning till affärsflyget 2007 – boka i tid för lägre pris

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2007 09:23 CET

Den som är prismedveten och vill betala lägsta priset för sitt affärsflyg måste boka i god tid. Enligt HRG Nordic väntas den rådande högkonjunkturen starkt öka efterfrågan på affärsresor under 2007. Samtidigt fortsätter den hårda konkurrensen mellan flygbolagen.

- Om man vill komma över de billigaste biljetterna gäller det att använda en bra resebyrå som hittar rätt i prisdjungeln säger Ingemar Åkesson, marknadsdirektör på HRG Nordic. Att boka långt i förväg är mest fördelaktigt ur prissynpunkt. Vi ser att resenärer gör sina bokningar allt tidigare idag,

Det kan löna sig. En tur och returbiljett Stockholm - Paris i ekonomiklass kan kosta 1 200 kronor, inklusive skatter och avgifter, för den som bokar i tid. Samma biljett några dagar eller veckor senare kan kosta upp till 10 000 kronor. På sträckan Stockholm-Beijing kan det skilja så mycket som 18 000 kronor. Den som bokar tidigt kan betala 4 000 kronor, medan eftersläntraren kan få ge 22 000 för samma resa.

Inrikespriserna stabiliserade

Priserna på affärsflyget inom Sverige återhämtade sig efter att ha varit på väg ned under 2006. De stabiliserades slutligen under årets sista kvartal. Inrikespriserna slutade med en svag uppgång på 0,6 procent.

Priskriget på linjerna mellan Stockholm, Malmö och Göteborg har ebbat ut. Snittpriserna har återhämtat sig från de lägsta nivåerna. På sträckan Stockholm-Malmö ligger priserna dock ännu i botten med en nedgång på 5 procent räknat på helår. På de nordiska sträckorna sjönk priserna mest från Stockholm till Helsingfors med 4,5 procent under året. Priserna till Köpenhamn gick däremot upp med 3,6 procent.

Superbilligt till Paris

Prisutvecklingen i Europa visar en generell nedgång jämfört med föregående år.

- Det råder fortsatt hård konkurrens i Europa. Under 2006 gjordes en del kampanjutspel som resulterade i lägre priser, framförallt på linjer från Stockholm till London och Paris. Men även här ser vi en återhämtning och en stabilisering mot slutet av året, säger Ingemar Åkesson.

Inom Europa hade biljetterna till Paris den största prissänkningen. Trots att priserna steg med 13,6 procent under det sista kvartalet stannade prissänkningen på 29 procent räknat på hela året. London, Bryssel, Frankfurt, Amsterdam och Zürich visade samma mönster. Återhämtning under sista kvartalet men nedgång räknat på helår.

Högre priser på långflygningar

– På långflygningar såg vi en ökad efterfrågan under sista kvartalet 2006, framförallt till Asien. Den förklaras av att allt fler utländska bolag investerar och etablerar sig i dessa länder. Många flygbolag har därför börjat trafikera destinationer i Asien, säger Ingemar Åkesson. Finnair har till exempel nyligen ökat antalet avgångar till Indien. Till viss del beror prisuppgången under sista kvartalet, på att allt fler väljer att resa affärsklass på längre sträckor

Prisökningarna under sista kvartalet gäller bland annat destinationer som Beijing och Bangkok. Priserna till Beijing ökade med 13,2 procent i fjol. Från och med mars kommer SAS att flyga direkt från Stockholm vilket kan komma att pressa priserna. Under sista kvartalet var prisökningen till Bangkok 8 procent. Uppgången hade sannolikt blivit större om Thai Air inte hade ökat sin trafik dit.

New York hade en i stort sett oförändrad prisbild ifjol tack vare alltfler avgångar. Continental Airlines började med direktflyg från Stockholm under året liksom Delta Airlines från Köpenhamn. Fortfarande råder en viss överkapacitet på New York-flyget.

Från Stockholm till:

Telefon:+46 8 457 93 20

Mobil:+46 70 898 33 69

Epost: ingemar.aakesson@nordic.hrgworldwide.com

HRG Nordic är en fullservicebyrå inom affärsresor, event och konferenser och har 60 kontor med över 800 medarbetare i Norden.

Hogg Robinson Group (HRG) is the award-winning international corporate services company. Founded in1845, HRG has over 60 years specific corporate travel expertise. Its corporate services interests include wholly-owned or majority controlled corporate travel operations in 24 of the key driver and growth markets throughout Asia Pacific, Europe and North America. Supported by contracted partners, the HRG worldwide network extends to nearly 100 countries.

Totally committed to a value offering for clients, HRG offers a comprehensive range of corporate services which includes travel management, fulfilment services and low cost transactions as well as Consulting, Expense Management, Sports and Events & Meetings Management.