EKPR & Kommunikation

RUSTA ÖKAR 14 % JANUARI-NOVEMBER OCH FÅR NY VD 2012

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2011 16:56 CET

Rusta har haft en stark försäljningsutveckling under 2011. Försäljningen i november ökade 14 % till 263 Mkr (231). Jämfört med samma månad föregående år har 4 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista november 2011 till 57 butiker.

Den totala försäljningen för räkenskapsårets elva första månader (januari-november) ökade med 14 % till 2 016 Mkr (1 772).

“Bakom försäljningsframgångarna ligger ett nytt butikskoncept och att vi vässat vårt erbjudande mot kund. Årets julerbjudande är det bästa någonsin”, säger Bengt-Olov Forssell.

Rusta kommer att öppna 10 butiker i Sverige 2012 och inom två år planerar företaget även en etablering utanför Sverige. För 2014 planeras en börsnotering .

Göran Westerberg tillträdde som COO hos Rusta i september 2011. Under 2012 kommer han successivt att ta över ansvaret som ledare av företaget. Den 1 oktober 2012 tillträder han formellt som VD efter Bengt-Olov Forssell, en av företagets två grundare och huvudägare. Grundarna, Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell, kommer även fortsättningsvis att vara huvudägare och ingå i styrelsen.

”Nu när Rusta står inför en stark expansion med många förändringar är det naturligt och stimulerande att bredda kompetensen i ledningen med en ny kraft.”, säger nuvarande VD Bengt-Olov Forssell.

Göran Westerberg kommer närmast från tjänsten som COO hos Nobia med ansvar för inköp, supply chain och sortiment. Han har ett förflutet inom IKEA där han bl.a. varit Vice Affärsområdeschef för  sov- och badrum samt Regionchef och VD, IKEA Sydasien.

"Det är roligt och utmanande att ha fått förtroendet att leda Rusta in i framtiden.  Rusta har en tydlig målsättning att fortsätta sin redan starka tillväxt och jag är övertygad om att vi har mycket kvar att ge tills vi når vår fulla potential.", säger Göran Westerberg.

För ytterligare information kontakta:

Lisa Pers-Ohlsén, Marknadschef,

lisa.pers@rusta.se