About Time

Rut-branschen ökat med 10% senaste året och 750% sedan 2008

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2016 11:59 CET

Rut-branschen omsatte år 2015 cirka 7,5 miljarder kronor i direktförsäljning vilket är en 10% ökning jämfört med året innan. Jämfört med det första helåret med rutavdrag, år 2008, är det en ökning med hela 750%.

Antal köpare av rut-tjänster, där hemstädning fortsätter vara den största tjänsten, har ökat med cirka 50 000 personer jämfört med år 2014 och är nu uppe i cirka 670 000 personer. Snittköpet var det högsta någonsin på drygt 11 100 kr per år (varav drygt 5 000 kr var rutavdrag).

Antal företag (utförare) som sålde Rut-tjänster under 2015 sjönk något till drygt 17 000 företag bland annat beroende på många uppköp och samarbeten. Snittförsäljningen av Rut-tjänster per företag ökade därmed till drygt 430 000 kr per år, men de största företagen omsätter flera 100 miljoner kronor.

Läs mer på Rutbarometern >

About Time AB är Sveriges ledande IT-företag inom branschen hushållsnära tjänster. Under mer än tio år har vi utvecklat IT-lösningar för och med branschen som gett oss djup kunskap inom IT och systemutveckling samt tjänsteföretagens affärsprocesser. Vår nya mobila webbaserade plattform är TimeWave 2 som innehåller hela affärsflödet med kunder & CRMschemaläggningtidrapporteringlönfakturering och rot- och rutavdrag med inbyggda finesser som SMS och karta.