About Time

Rut fortsätter slå rekord: hemstädning klart störst och IT-hjälp ökar snabbast

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2018 18:28 CET

Rutbranschens ökning 2017 jämfört med 2016 uppdelat per rut-tjänst

Rutbranschen fortsätter slå nya rekord och ökade totalt med 25% år 2017 och har nu passerat 10 miljarder kronor. Detta tack vare hemstädning samt ett utökat rutavdrag för trädgård och de nya tjänsterna flytt och it.

Hemstädning ökade med 11% vilket i absoluta tal innebar den enskilt största ökningen med 716 Mkr. Detta innebär cirka 1300 nya heltidstjänster inom hemstädning under 2017.

IT-hjälp hade den största ökningen med 495% och även flytt-hjälp hade en kraftig ökning med 332%. En stor del av ökningen kan förklaras med att dessa två tjänster infördes först i augusti 2016.

Sedan 2007 har branschen ökat med otroliga 1900% och bidragit med över 17 000 heltidstjänster. Det bör vara ett starkt argument för att ytterligare förstärka rutavdraget under valåret 2018. Alliansen har redan utlovat en ökning av taket för rutavdraget från 25 tkr till 75tkr om de vinner valet (läs mer om Alliansens förslag »).

Det blir intressant att se vad Socialdemokraterna och Miljöpartiet kontrar med. 2012 gjorde vi en profetia (framtidsvision 2017 ») att rutbranschen skulle passera 10 miljarder kronor 2017 vilket roligt nog stämde. Och helt omöjligt är väl inte att följande också stämmer inför valet 2018: ”Rutavdraget är accepterat i alla politiska läger och alla partier försöker låta som att det var deras idé från början”

Oavsett valutgång tror vi att det underliggande behovet av hjälp i hemmet, den goda ekonomin och positiva artiklar om rutavdragets effekter på jobbskapande kommer medföra en fortsatt generell ökning av rutbranschen.

Göran GustafssonVD, About Time AB

Läs Göran Gustafssons, VD About Time, blogginlägg

Läs mer om statistiken på Rutbarometern 2018

About Time AB är Sveriges ledande IT-företag inom branschen hemnära tjänster och driver rutbarometern som kontinuerligt uppdateras med färsk statistik och analys. About Time utvecklar och driver det marknadsledande affärssystemet Timewave.se Under mer än tio år har vi utvecklat IT-lösningar för och med branschen som gett oss djup kunskap inom IT och systemutveckling samt tjänsteföretagens affärsprocesser. TimeWave är webbaserat och mobilt och innehåller hela affärsflödet med kunder & CRMschemaläggningtidrapporteringlönfakturering och rot- och rutavdrag med inbyggda finesser som SMS och karta.