Resejournalist.se

Ryanair eller SAS - vilket flygbolag ska du välja?

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2009 16:37 CEST

Pressmeddelande från BortaBra.se
2009-07-30

Ryanair eller SAS - vilket flygbolag ska du välja?

BortaBra.se har jämfört biljettpris och restider med SAS och Ryanair på flygbolagens linjer från Stockholm till Barcelona, London och Paris.

Priserna jämfördes med tre olika tidsintervall från bokning till avresa: två veckor, två månader, eller sex månader från bokning till resa.

Resultatet visar att skillnaderna mellan lågprisflyg och traditionellt flygbolag är mindre än vad många resenärer sannolikt tror.

- När vi tar ett genomsnitt av alla våra sökningar på de tre rutterna är Ryanair 665 kronor billigare per tur och retur-resa än SAS. Men prisskillnaden på flygbiljetten äts till viss del upp av att det är dyrare med flygbuss från Ryanairs flygplatser. Restiden från dörr till dörr är också betydligt längre med Ryanair än med SAS, säger Göran Ingman som är chefredaktör för BortaBra.se.

På en linje, den till Barcelona, är skillnaden i pris mellan Ryanair och SAS försumbar. När kostnaden för flygbuss räknats in sparar en passagerare bara 70 kronor på att välja lågprisflyget - samtidigt som den totala restiden blir 90 minuter längre.

Läs hela jämförelsen av Ryanair och SAS på BortaBra.se

Vill du veta mer? Hör av dig till:
Göran Ingman, chefredaktör för BortaBra.se
08-558 015 06 / 070 - 230 78 81 / goran@bortabra.se

BortaBra.se, www.bortabra.se, är Sveriges bäst uppdaterade redaktionella resesajt. Här finns reportage och krönikor från landets främsta resejournalister, plus nyheter, bloggar och reseguider till över 300 destinationer.