APR Technologies AB

Rymdföretaget APR Technologies i Enköping skriver mångmiljonkontrakt med Airbus DS

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2018 11:21 CET

APR Technologies AB, Enköping 2018-01-10

APR Technologies (APR) har säkrat ännu ett kontrakt med Airbus Defence and Space inom ramen för utvecklingen av den nya satellitplattformen ”Eurostars Neo”. Beställningen omfattar ett arbete värt ca 28 MSEK och markerar ett viktigt steg i APR’s övergång från utvecklingsbolag till ett producerande teknikföretag. Bygget av en produktionslina är redan i full gång.

En ny europeisk plattform för telekommunikationssatelliter på 3 - 6 ton är under konstruktion. Franska Airbus DS har fått uppdraget av Europeiska och Franska rymdstyrelsen (ESA & CNES) att bygga den. Med ”Eurostars Neo” befäster Airbus DS sin position som ledande tillverkare av satelliter. Och nu har man alltså valt APR som en av sina underleverantörer. ”Det är klart att just Airbus-uppdraget är en fjäder i hatten, eftersom de är Europas ledande företag inom satelliter och världens näst största efter Boeing”, säger företagets VD Peter Nilsson.

APR Technologies har under flera år arbetat med att utveckla en produktfamilj som primärt riktar sig mot termisk kontroll av just kommunikationssatelliter. För att hantera ordern bygger APR nu ut sina lokaler i Enköping med 240 kvm för en kvalitetssäkrad produktionslina som bland annat omfattar ett ISO7-certifierat renrum på 90 kvm. De första enheterna kommer att levereras till Airbus under 2018.

”Eurostars Neo” introducerar mängder av ny teknik jämfört med tidigare generationers satelliter. Bland nyheterna finns elektrisk/kemisk/hybrid-drivning, effektivare energihantering och ny termisk reglering, vilket är APR’s bidrag. Målsättningen är att APR’s temperaturkontrollsystem ska kunna öka satellitplattformens prestanda med upp till 50 %.

För mer information, kontakta VD Peter Nilsson 0707-234281/peter.nilsson@aprtec.com

Summary in English

APR Technologies has secured their second contract with Airbus Defence and Space, to deliver advanced thermal management systems to the telecom satellites of the new “Eurostars Neo” platform. The order marks an important step in APR’s transition from a developing company to a commercial manufacturer. The order has MSEK 28 total budget, and deliveries will start late 2018. For more information, please contact CEO Peter Nilsson +46 707-234281/peter.nilsson@aprtec.com

APR Technologies AB I Small Systems - Great Improvements

APR Technologies är en global leverantör av avancerade produkter för termisk reglering för rymd-, flyg- och bilindustrin. Många av APR’s produkter har lösningar utan rörliga delar, vilket ger lång livslängd, låg strömförbrukning, låga ljud- och vibrationsnivåer och en konkurrenskraftig prissättning. Företaget grundades 2011 och har sitt huvudkontor i Enköping samt en filial i Seattle, USA.

APR Technologies is a global supplier of leading edge products for thermal management on spacecrafts, airplanes and automotive systems. The company was founded in 2011. The headquarters is located in the town of Enköping, Sweden, one hour drive from Arlanda airport and the Swedish capital Stockholm. APR Technologies United States partner is located in Seattle, Washington.