Addskills AB

Rymdingenören är på väg

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 13:31 CET

Möt rymdingenjören som blev en av världens mest populära utbildare inom programmering. I februari gästar han Sverige och ger svenska programmerare samma kurs i HTML5 som han håller för experterna på Microsofts huvudkontor i Redmond, USA.

Hur började du med programmering?
Jag var flyg- och rymdingenjör och började med programmering av en slump när PC-revolutionen startade. Jag köpte en persondator och upptäckte att jag hade större passion för programmering än för att bygga flygplan och raketer.

Jag hittade min passion inom dataprogrammering, men också som lärare och föredragshållare. Ett stort rymdprojekt kan ta flera år, kosta 100-tals miljoner dollar och när det är klart kan det bli inställt. Att istället sitta vid mitt skrivbord och ta fram en programvara som fungerade och omedelbart löste ett problem gav en annan upplevelse. Många programmerares passion kommer ur detta skapande, du tar snabbt fram en produkt som funkar, även om det bara är för eget bruk. Programmerare älskar utmaningar, att hitta lösningar.

Vilken är din roll inom Microsoft?
Halva tiden arbetar jag på kontrakt för Microsoft och tränar flera av bolagets programmerare i USA, Indien och Kina. Den andra halvan tränar och utvecklar jag programmerare utanför Microsoft. Jag arbetar också med Silverlight-teamet och Microsofts mobiltelefonteam. Det är bra med flera perspektiv, för då ser jag tankeprocesserna bakom utvecklingen. Programmerare vill ofta ha bakgrunden till varför Microsoft gör olika satsningar, hur de hänger ihop och få del av helhetsbilden. Utifrån kan det ibland se ut som om Microsoft gör saker lite slumpmässigt, men de har många smarta personer där som verkligen tänker igenom funktionaliteten i produkterna.

Google, Facebook och Microsoft slåss om de smartaste programmerarna. Hur använder Microsoft sin hjärnkraft?
En sak har alltid fascinerat mig; att Microsoft inte känns som ett stort företag på insidan. Det är som tusentals företag som krigar mot varandra för att få igenom sina projekt. Det är inte en stor vision som drivit bolaget framåt, utan framgången är ett resultat av mängder med smarta hjärnor som kommer på idéer där toppcheferna väljer de bästa projekten. De bästa idéerna kommer från organisationens gräsrötter och inte från toppen.

Vad är viktigt för en programmerare idag?
Jag har länge sagt att du måste vara bered att kasta allt du vet och lära om vart femte år. Du måste vara flexibel, villig att förändras, lära, läsa och hänga med. Annars blir du snabbt överflödig. Det har alltid varit sant, men det är mer sant än någonsin tidigare och det är verklighet i hela industrin.

Vem äger HTML5 och jQuery?
HTML5 är öppen källkod som ingen äger. Google, Apple och Microsoft är alla för HTML5 vilket betyder att den som lär sig HTML5 kommer att kunna hålla sig attraktiv på arbetsmarknaden i många år. HTML5-kursen är lika användbar för den som arbetar i Google Chrome, Firefox, Apple Safari eller Opera eftersom allt innehåll i HTML5 är plattformsoberoende. Jag hoppas verkligen att kunna göra kursdeltagarna eld och lågor över HTML5.

Vad tycker du om övergången till HTML5?
Förflyttningen till HTML5 är kontroversiell och intressant. När du tittar historiskt så har industrin alltid hoppat till bättre och bättre plattformar. Detta kan vara första gången vi flyttar till en plattform som inte är överlägsen konkurrerande plattformar (Silverlight, .NET, Flash). Skillnaden är att nu verkar marknadskrafterna för att använda en öppen standard, även om det betyder att funktionalitet offras. Ibland när jag arbetar I HTML5 tänker jag att det skulle vara så mycket enklare om jag inte var i HTML5-miljön. I kursen kommer vi tala om vad standarden gör och inte gör och ge bakgrunden till varför det blivit så. Jag är inte säker på att besluten att välja HTML5 alltid är helt övervägda. Du kan få problem framöver med HTML5, på grund av att funktionaliteten är sämre i vissa avseenden.

Ge oss ett exempel på utmaningar i HTML5?
Låt oss säga att du har en applikation som laddar upp foton. Med HTML5 kan du inte spara bilden när du redigerat i fotografiet på webben. Det finns sätt att komma runt det, men det kan inte lösas i HTML5. Det är ett exempel på problem som inte finns i konkurrenternas lösningar.

Tack för intervjun!
– Tack själva, jag ser verkligen fram emot att komma till Sverige.

Jeff Prosise håller expertseminariet "Mastering HTML5" den 28 februari - 1 mars på Word Trade Center i Stockholm. Boka din plats idag!

Addskills erbjuder sedan 1990 kvalitetsledande kompetensutveckling inom it, ledarskap och projektledning. Företaget utbildar 10 000 personer om året genom fler än 250 olika schemalagda utbildningar, anpassad företagsutbildning samt ett brett spektrum av kompetenshöjande tjänster. Addskills är en Microsoft Gold utbildningspartner. Addskills har utsetts till Sveriges bästa Microsoft-utbildningspartner av sina kunder. Addskills är kvalitetssäkrat enligt Sveriges Auktoriserade Utbildningsföretags riktlinjer.